Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

10+2 τρόποι για να αγαπήσουμε τον εαυτό μας

Οι άνθρωποι έχουμε πλασθεί έτσι που να μπορούμε να επιβιώνουμε, γι’ αυτό και ο εγκέφαλός μας τείνει να βλέπει παντού κίνδυνο, για να μας προφυλάξει. Τότε που ήμασταν πρωτόγονοι, είχε νόημα, γιατί κινδυνεύαμε από τα αγριογούρουνα και τα λιοντάρια. Τώρα όμως, το να σκεφτόμαστε συνεχώς αρνητικά μας δημιουργεί ένα συνεχές άγχος, που μας εξαντλεί.

Πόσοι από εμάς δεν μιλάμε μέσα στο μυαλό μας με αρνητικούς διαλόγους; Οι διάλογοι αυτοί ξεκινούν από τις αρνητικές μας πεποιθήσεις για τον εαυτό μας. Ότι δεν είμαστε αρκετά καλοί, ότι χρειαζόμαστε την εκτίμηση και την αγάπη των άλλων, οι οποίοι μπορεί να μας έχουν πείσει ότι δεν είμαστε αρκετά ικανοί, έξυπνοι, αξιαγάπητοι.

Πόσοι από εμάς δεν συγκεντρώνουμε το μυαλό μας στα αρνητικά; Ότι όλα θα πάνε στραβά και ότι εμείς δεν έχουμε τη δύναμη να επέμβουμε και να τα αλλάξουμε. Αυτή η κακή συνήθεια μας δημιουργεί την πεποίθηση ότι δεν έχουμε την ικανότητα να τα βγάλουμε πέρα.

Πόσοι από εμάς δεν βαφτίζουμε τον εαυτούλη μας άσχημο, κοντό, με στραβά πόδια, ανίκανο σε σχέση με τη Μαρία, άτυχο σε σχέση με τον Γιώργο; Πώς μετά να μας εκτιμάμε, να σεβόμαστε τα ταλέντα μας, να μας αγαπάμε, αν είμαστε τόσο επιρρεπείς στο να μας επικρίνουμε;

Πόσοι από εμάς δεν «μαστιγώνουμε» τον εαυτό μας με την τελειομανία μας; Ότι δεν έχουμε κάνει την τέλεια παρουσίαση, δεν είμαστε ιδανικοί υποψήφιοι για προαγωγή, το φαγητό μας δεν είναι σαν του Πετρετζίκη –αν και μαγειρεύουμε δική του συνταγή… Έτσι, ούτε ρίσκα παίρνουμε ούτε πάμε μπροστά με αυτοπεποίθηση προκειμένου να πετύχουμε.

Πόσοι από εμάς δεν συγκρίνουμε τον εαυτό μας με άλλους; Σε κάθε σύγκριση βγαίνουμε χαμένοι, σε διαφορετικό τομέα κάθε φορά. Άλλοτε γιατί έχουμε μικρότερο σπίτι από κάποιον, άλλοτε γιατί η εμφάνισή μας είναι λιγότερο ελκυστική, άλλοτε γιατί ο μισθός μας είναι κατώτερος κάποιου. Αν θέλεις να νιώθεις μειονεκτικά, μπες στο Instagram και κάνε συγκρίσεις. Όταν ζηλεύεις τους άλλους, είναι σαν να αποδέχεσαι ότι εσύ δεν έχεις την ικανότητα να επιτύχεις όσα οι άλλοι.

Όλα όσα ανέφερα παραπάνω είναι μερικές στρατηγικές που ακολουθούμε και που, χωρίς να το ξέρουμε, μας εμποδίζουν να νιώθουμε όλα τα θετικά συναισθήματα που αξίζει να λαμβάνει ο εαυτός μας από εμάς.

Όπως γράφω στο βιβλίο μου «Ψυχική Βιταμίνη» από τις εκδόσεις Ψυχογιός, πώς θα μας φαινόταν αν ένας φίλος μας σκεφτόταν για εμάς έτσι όπως εμείς σκεφτόμαστε για τον εαυτό μας; Θα τον κάναμε παρέα ή θα τον κάναμε πέρα;

Ήρθε η στιγμή να δώσουμε στον εαυτό μας την αγάπη που αξίζει, να είμαστε ο καλύτερός μας φίλος. Δεν είναι το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο να αγαπάμε τον εαυτό μας, αλλά αξίζει να προσπαθήσουμε.

1. Δώσε στον εαυτό σου την άδεια να τον αγαπάς

Αγνόησε τις ενοχές σου ότι είναι εγωιστικό ή τα λόγια των άλλων. Αξίζεις να αγαπηθείς και μόνο επειδή υπάρχεις. Έχε πρώτα φίλο τον εαυτό σου και μετά τους άλλους.

2. Δείχνε του συμπόνια και καλοσύνη

Μην αυτομαστιγώνεσαι, δέξου τα λάθη σου, όλοι κάνουν λάθη, κανείς δεν είναι τέλειος. Μάθε να λες «όχι» από σεβασμό σε εσένα.

3. Μίλα θετικά μέσα στο μυαλό σου για εσένα

Άλλαξε το σενάριο που λες στον εαυτό σου και λέγε πράγματα θετικά και αληθινά, όχι υπερβολές. Για να βοηθηθείς, επαναλάμβανε καθημερινά φράσεις αυθυποβολής, π.χ. είμαι αξιαγάπητος και οι άλλοι με αγαπούν, είμαι καλός στη δουλειά μου, είμαι ικανός για προϊστάμενος.

4. Δεν αφηνόμαστε να παρασυρθούμε σε συγκρίσεις, είναι παγίδα

Κάθε άνθρωπος έχει τη δική του ζωή, τις δικές του ικανότητες, τα δικά του ταλέντα. Εμείς δεν είμαστε κανένας άλλος, καθένας είναι διαφορετικός, μοναδικός όπως κάθε χιονονιφάδα.

5. Γράψε τα ταλέντα, τα επιτεύγματα, τις δυνάμεις σου, τις ικανότητές σου και διάβαζέ τα κάθε μέρα

Για να θυμάσαι πόσο προικισμένος είσαι, γράψε μια λίστα με όλα σου τα προσόντα, π.χ. παίζω ωραία κιθάρα, παίρνω αποφάσεις γρήγορα, ξέρω να σταθώ στους φίλους μου, έχω ικανότητες επικοινωνίας με τους συναδέλφους μου, ή τα επιτεύγματά σου, π.χ. έχω δικό μου σπίτι, έκανα μια καλή οικογένεια, εργάζομαι σε μια εταιρεία που μου δίνουν τον μισθό μου στην ώρα του κ.λπ.

6. Συγχώρεσε τον εαυτό σου

Μην κρατάς κακία στον εαυτό σου επειδή δεν τα κατάφερε κάπου ή έκανε λάθη. Συγχώρεσέ τον, εκείνη τη στιγμή έκανε το καλύτερο που μπορούσε με όσα ήξερε. Μη νιώθεις ενοχές, άλλαξε ό,τι διορθώνεται.

7. Έλα σε επαφή με τα συναισθήματά σου και νιώσε την ευθύνη

Προσπάθησε να καταλάβεις αν νιώθεις θυμό, οργή, ανησυχία, στρες, ανασφάλεια ή άλλα αρνητικά συναισθήματα που κάτι θέλουν να σου πουν. Παραδέξου ότι τα νιώθεις και μην τα κρύβεις από τον εαυτό σου, μην τα κουκουλώνεις. Αν αγαπάμε τον εαυτό μας, δεχόμαστε κάθε του πλευρά.

8. Δείξε ευγνωμοσύνη στον εαυτό σου

Ευχαρίστησε το σώμα σου που σε κρατά ζωντανό και όρθιο, ευχαρίστησε την ευθυκρισία σου, την αντοχή σου στα δύσκολα, την αγάπη που νιώθεις για τους ανθρώπους, ευχαρίστησε τον εαυτό σου για όσα κατάφερε, για όσα ξεπέρασε, για όσα όνειρα έκανε πραγματικότητα.

9. Κάνε πράξη την αγάπη σου για εσένα

Κοίτα να περνάς καλά με όσα σε κάνουν να νιώθεις όμορφα. Τα χόμπι σου, τα αγαπημένα σου πρόσωπα, τη μουσική σου, τις βόλτες στον ήλιο, την ψυχαγωγία σου, τη διασκέδασή σου, όσα σε αναζωογονούν.

10. Άκου τη φωνή μέσα σου

Δώσε σημασία και άνοιξε τις κεραίες σου. Η φωνή σε προειδοποιεί, σε συμβουλεύει, σε ενθαρρύνει. Είναι η διαίσθησή σου, η φωνή από τα βάθη της ψυχής σου που σε κατευθύνει, ο προσωπικός σου σύμβουλος.

11. Δεν ελέγχεις τα πάντα, ελέγχεις όμως εσένα

Το πώς θα μας μιλήσουν οι άλλοι, τι θα πουν και πώς θα μας φερθούν δεν μπορούμε να το ελέγξουμε. Δεν γίνεται να αρέσουμε σε όλους. Μπορούμε όμως να ελέγξουμε πώς εμείς θα αντιδράσουμε στους ανθρώπους και στα γεγονότα. Αυτή μας η στάση είναι δύναμη.

12. Αξιολόγησε όσα έκανες για την αγάπη σου και αντάμειψε τον εαυτό σου

Δώσε χρόνο στον εαυτό σου να εξασκηθεί στο πώς θα κάνει πράξη την αγάπη σου. Κάπου-κάπου αξιολόγησε τα αποτελέσματα, σκέψου πόσο αγαπούσες πριν τον εαυτό σου και πόσο μετά και κάνε του ένα σπέσιαλ δωράκι, σαν ανταμοιβή. Το αξίζεις! Ένα μασάζ, το αγαπημένο σου κρασί, πέντε ώρες κοντά στη θάλασσα, μια βόλτα με το ποδήλατό σου…

Κάθε μέρα, θα νιώθουμε παραπάνω χαρά, ηρεμία και γαλήνη αν εξασκούμαστε στο να αγαπάμε τον εαυτό μας. Με τον καιρό, όσο δενόμαστε μαζί του, θα διαπιστώσουμε ότι αυξάνεται ο σεβασμός και η αυτοπεποίθησή μας, ότι και με τους άλλους χτίζουμε καλύτερες σχέσεις αγάπης και, τελικά, δημιουργούμε μια ζωή που μας κάνει πιο ευτυχισμένους.

 

Από την Κατερίνα Τσεμπερλίδου, συγγραφέα, inspirational speaker.