Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Αδυνατείτε να αδυνατίσετε; Δεν είστε οι μόνοι

Κάθε χειμώνα η ίδια υπόσχεση και κάθε καλοκαίρι η ίδια διαπίστωση, με το βλέμμα στη ζυγαριά: ο αγώνας δεν δικαιώθηκε. Τα κιλά όχι μόνο δεν έφυγαν, αλλά έχουν εγκατασταθεί στα επίμαχα σημεία του σώματος, γεγονός που σας οδηγεί στη λαιμαργία και την αύξηση του σωματικού σας βάρους. Η υπόθεση «δίαιτα» έχει γίνει φαύλος κύκλος. Έχετε επισκεφτεί από ειδικές ιστοσελίδες μέχρι ειδικούς επιστήμονες, ενώ οι πιο συνετοί συμβουλευτήκατε τον γιατρό σας, ο οποίος σας διαβεβαίωσε ότι σφύζετε από υγεία και ότι δεν χάνετε βάρος για τον προφανή λόγο: τρώτε περισσότερο απ’ όσο χρειάζεται ο οργανισμός σας.

Για να χάσουμε βάρος, πρέπει όχι μόνο να προσλάβουμε λιγότερες θερμίδες, αλλά και να κάψουμε μέρος αυτών, αυξάνοντας τη σωματική μας δραστηριότητα και πηγαίνοντας ενάντια στη φύση μας που δεν αγαπά τις αλλαγές. Όλοι έχουμε προσέξει ότι στην αρχή της δίαιτας χάνουμε εύκολα βάρος, γιατί ο οργανισμός «ξαφνιάζεται» και δεν προβάλλει αντίσταση στη νέα συνθήκη. Καθώς όμως τα κιλά χάνονται, το σώμα μας παίρνει το μήνυμα ότι βρισκόμαστε σε κίνδυνο και ο μεταβολισμός μας κόβει ταχύτητα. Σε αυτή την κρίσιμη φάση, η ψυχολογία μας θα κρίνει την πορεία. Άτομα που απογοητεύονται εύκολα ή ενοχικά θα νιώσουν θλίψη και θα στραφούν στην αυτοκαταστροφική υπερφαγία.

Συναισθηματική πείνα

Η τροφή είναι το καύσιμό μας και, όταν αυτό λείπει, ο οργανισμός υποφέρει. Πεινάμε, αναζητούμε την τροφή, την καταναλώνουμε και νιώθουμε ευτυχείς και ήρεμοι. Αυτή η ανακούφιση που μας συντροφεύει από την πρώτη στιγμή της ζωής μας, όταν γευόμαστε το γάλα ασφαλείς στη μητρική αγκαλιά, γίνεται μέσο θεραπείας από το στρες, τον θυμό, την ανία, τη θλίψη, τη μοναξιά. Μοιάζει σαν η διαδρομή της τροφής (φάρυγγας-οισοφάγος- στομάχι) να μην τερματίζει στο έντερο, αλλά στην ψυχή μας. Το φαγητό γίνεται παυσίπονο, αλλά, όπως και τα παυσίπονα, έχει δράση μικρής διάρκειας. Χρειάζεται ολοένα και μεγαλύτερη δόση για να έχει κανείς το ίδιο αποτέλεσμα. Η Νεοϋορκέζα διαιτολόγος Marisa Sherry ζητά από τους ασθενείς της να βρίσκονται σε «ετοιμότητα» όταν είναι στρεσαρισμένοι ή κουρασμένοι, ώστε να μην κατρακυλήσουν.

Επειδή είναι δύσκολο να διαχειριστείτε το συναίσθημά σας, διαχειριστείτε τις αντιδράσεις σας:

  • Αγαπημένο μου ημερολόγιο. Κρατήστε σημειώσεις, για να κατανοήσετε τη σχέση σας με το φαγητό. Σε ένα τετράδιο π.χ. περιγράφετε μια άσχημη ημέρα στο γραφείο, τα συναισθήματά σας και την ακόλουθη συμπεριφορά (κατανάλωση σοκολάτας, έφοδος σε αλυσίδα fast food). Γρήγορα θα καταλάβετε ότι οι τροφές που σας χαροποιούν στιγμιαία σε βάθος χρόνου προκαλούν τις ίδιες ή περισσότερο δυσάρεστες σκέψεις.
  • Αναρωτηθείτε «Πεινάω πραγματικά;». Οι μπαλαρίνες λένε «δεν πεινάω, διψάω» και πίνουν ένα ποτήρι νερό. Κατανοήστε τη διαφορά μεταξύ πείνας και όρεξης για μια συγκεκριμένη τροφή.
  • Αλλάξτε περιβάλλον. Εάν έχετε εγκαταστήσει το laptop στο τραπέζι της κουζίνας, είστε καταδικασμένοι να σκέφτεστε το ψυγείο, λόγω κόπωσης ή δυσαρέσκειας με το αντικείμενο της δουλειάς σας. Κρατήστε αποστάσεις από τους πειρασμούς!
  • Αλλάξτε συνήθειες. Αν η κατανάλωση τροφής είναι η αντίδρασή σας στην ανία, φορέστε τα αθλητικά σας και βγείτε για μια έστω ολιγόλεπτη βόλτα, για να αλλάξετε παραστάσεις. Η άσκηση είναι η σωστή απάντηση στην ερώτηση «τι με βοηθά να χάσω βάρος;». Επιπλέον, θα νιώσετε ευφορία από τις ενδορφίνες που κατακλύζουν τον οργανισμό.
  • Διαχειριστείτε το στρες. Αν ζείτε παρέα με το άγχος, το σώμα σας το ελέγχεται από την κορτιζόλη, την ορμόνη που πυροδοτεί την όρεξη ειδικά για ανθυγιεινές τροφές και σνακ. Ήπιοι τρόποι αντιμετώπισής του είναι η άσκηση, ο καλός ύπνος και η υγιεινή διατροφή, που προσφέρει στον οργανισμό βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, αλλά και εναλλακτικές μέθοδοι εξισορρόπησης πνεύματος και σώματος, όπως η γιόγκα και ο διαλογισμός.
  • Επιτρέψτε στον εαυτό σας μικρές ατασθαλίες, όπως ένα κομμάτι –ιδανικά μαύρης– σοκολάτας ή ένα παγωτίνι, αντί για ολόκληρο παγωτό. Η στέρηση είναι ένας από τους συνηθέστερους λόγους για τους οποίους εγκαταλείπει κάποιος τη δίαιτα.
  • Κοιμηθείτε. Ο ανεπαρκής ύπνος (λιγότερο από εφτά ώρες) ανεβάζει τις τιμές της κορτιζόλης.
  • Μειώστε το αλκοόλ. Ένα ποτήρι κρασιού περιέχει 120 θερμίδες, ενώ ένα κοκτέιλ 300-400.
  • Εκλογικεύστε τις αντιδράσεις σας. Δεν είναι παράλογο να πηγαίνετε στο ψυγείο κάθε φορά που τσακώνεστε με τον σύντροφό σας;
  • Νικήστε την αναβλητικότητα. Η φράση «από Δευτέρα δίαιτα» είναι ανέκδοτο για πολλούς, καθώς η ημέρα έναρξης της ορθής διατροφής δεν ξημερώνει ποτέ.
  • Αποταθείτε σε ειδικό. Μπορείτε να βοηθηθείτε από συνεδρίες με σύμβουλο ψυχικής υγείας ή ψυχολόγο, αλλά σε πιο σοβαρές διαταραχές (πρόκληση εμετού μετά από γεύμα, κρυφή κατανάλωση τροφής κ.ά.) ο πλέον κατάλληλος είναι ο ψυχίατρος.