Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Διαχείριση θυμού

Ο θυμός είναι καταρχήν ένα χρήσιμο συναίσθημα. Χωρίς τον θυμό πιθανόν δεν θα πολεμούσαμε με πάθος, δεν θα αγωνιζόμασταν για το δίκιο μας, δεν θα επιβιώναμε. Είναι, επίσης, χρήσιμος γιατί μας λέει κάτι για τον εαυτό μας. Αν βέβαια τον αφουγκραστούμε.

Γιατί θυμώνω;

  • Επειδή καταπιέζομαι. Από την αγάπη ή την αδιαφορία των οικείων μου, από τις προσδοκίες των άλλων για μένα, από σχέσεις που δεν μου κάνουν πια αλλά δεν τις κόβω, όπως δεν ξεφορτώνομαι το φθαρμένο T-shirt μου επειδή το έχω από την εφηβεία μου.
  • Επειδή πιέζομαι/αγχώνομαι. Το στρες και ο θυμός είναι αδέρφια, με τρίτο αδερφάκι την κατάθλιψη. Οι άνθρωποι εκδηλώνουν θυμό σε στρεσογόνες καταστάσεις.
  • Επειδή αδικούμαι. Ο θυμός είναι συνήθης συναισθηματική αντίδραση στο υποκειμενικό αίσθημα της αδικίας.
  • Επειδή –μόνο εγώ– έχω δίκιο. Αν πάντα σας πνίγει το δίκιο, θα ζείτε πάντα με τον θυμό. Επιπλέον, μάλλον θα το χάνετε πάντα και μάλλον δεν το έχετε κιόλας, καθώς είναι δείγμα ανωριμότητας η πεποίθηση ότι έχεις πάντα δίκιο.

Η ώρα της κρίσης

  • Καταρχήν, μην αποφεύγετε τον θυμό – στην πραγματικότητα πυροδοτείτε μια μεγαλύτερη έκρηξη θυμού, ενδεχομένως με ασήμαντη αφορμή. Αντίθετα, αναγνωρίστε τον θυμό και ακούστε τι έχει να σας πει.
  • Σκεφτείτε τις συνέπειες της έκρηξης. Μπορεί να χαλάσετε μια πολύτιμη σχέση, να πείτε λόγια που θα μετανιώσετε, να πληγώσετε ανεπανόρθωτα κάποιον.
  • Χαλαρώστε χρησιμοποιώντας αναπνοές γιόγκα ή τεχνικές διαλογισμού. Ακόμη και το κλασικό «μέτρα αργά μέχρι το δέκα» μπορεί να ανακόψει την ένταση της έκρηξης.
  • Φύγετε. Όταν νιώσετε το αίμα να ανεβαίνει στο κεφάλι, απλά αποχωρήστε από τη συζήτηση, τη συνάντηση, τη συνάθροιση.
  • Προσοχή στο αλκοόλ: μετά το δεύτερο ποτηράκι, το οινόπνευμα θα πυροδοτήσει και το πιο απωθημένο συναίσθημα θυμού.
  • Διατηρήστε ημερολόγιο θυμού καταγράφοντας πρόσωπα και τα γεγονότα που σας φέρνουν εκτός εαυτού. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι πίσω από τα ξεσπάσματά σας είναι το εργασιακό περιβάλλον ή η σχέση με τους γονείς σας.
  • Αποφύγετε τους εριστικούς ανθρώπους, που – συνειδητά ή όχι– χαίρονται όταν οδηγούν τους συνομιλητές τους στα άκρα.
  • Αν ο θυμός καταστρέφει τη ζωή σας και ύστερα από κάθε ξέσπασμα μετράτε απώλειες, έφτασε η ώρα να αποταθείτε σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας, ο οποίος θα δει την πάθηση πίσω από το σύμπτωμα και θα σας βοηθήσει, όχι να διαχειριστείτε τον θυμό σας, αλλά να θεραπεύσετε τα αίτιά του.