Άρθρα από φαρμακοποιούς του δικτύου μας

Επιστροφή στα άρθρααπό φαρμακοποιούς του δικτύου μαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Εμμηνόπαυση και ορμονική γήρανση της επιδερμίδας

Η εμμηνόπαυση είναι ένα φυσιολογικό γεγονός, που επιβεβαιώνεται όταν η γυναίκα παρουσιάζει αμηνόρροια για 12 συνεχόμενους μήνες και δεν υπάρχει άλλο παθολογικό πρόβλημα. Οφείλεται στη μείωση της λειτουργίας των ωοθηκών, στη μείωση των επιπέδων των οιστρογόνων και φυσικά σηματοδοτεί το τέλος της γονιμότητας. Η φυσική εμμηνόπαυση εμφανίζεται γύρω στην ηλικία των 50 ετών. Οι εξάψεις αποτελούν το πιο συχνό σύμπτωμα κατά την εμμηνόπαυση. Διαρκούν 3 με 5 χρόνια και εμφανίζονται στα 2/3 των γυναικών. Πολλές γυναίκες παραπονιούνται, επίσης, για αϋπνία, πονοκέφαλο, διαταραχές ύπνου, μνήμης και συγκέντρωσης, αλλαγές στη διάθεση, ευερεθιστότητα και άγχος. Ως συνέπεια της μείωσης των επιπέδων των οιστρογόνων, μπορεί να παρατηρηθεί, επίσης, κολπική ξηρότητα, διαταραχές στην ούρηση, μεταβολές στη libido, αύξηση του σωματικού βάρους, αρθραλγίες και αλλαγές στο δέρμα. Κατά την εμμηνόπαυση αυξάνει σημαντικά ο κίνδυνος καρδιαγγειακής νόσου, λόγω της έλλειψης οιστρογόνων.

Μπαίνοντας στην εμμηνόπαυση, θα πρέπει να γίνεται έλεγχος για την παρουσία παραγόντων κινδύνου οστεοπόρωσης και να υιοθετηθούν κατάλληλες διατροφικές συνήθειες, που επιβάλλουν επαρκή πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D.

Η στροφή προς την υγιεινή διατροφή, η διακοπή καπνίσματος και αλκοόλ και η άσκηση μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης. Κυρίως, όμως, για λόγους πρόληψης, θα πρέπει να κάνουμε με συνέπεια τις απαραίτητες εξετάσεις κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης: Μέτρηση οστικής μάζας (σε σπονδυλική στήλη και ισχίο) - Μαστογραφία - Test PAP - Μικροβιολογικές εξετάσεις αίματος για λιπίδια, ασβέστιο, βιταμίνη D.

Μετά τα 50, το γυναικείο σώμα "καίει" λιγότερες θερμίδες και αποθηκεύει λίπος, κυρίως στην περιοχή της κοιλιάς, με μεγαλύτερη ευκολία. Η αύξηση βάρους στην εμμηνόπαυση αποτελεί παράγοντα κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων, οστεοπόρωσης, καρκίνου και άλλων νόσων.

Αυτό λοιπόν που επιβάλλεται, είναι να αλλάξουμε τις διατροφικές μας συνήθειες, δηλαδή να τρώμε λιγότερο και ποιοτικότερα. Να αποφεύγουμε την υπερβολική ζάχαρη. Να διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων και να επιλέγουμε τροφές χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή με λίγη ζάχαρη. Να μειώσουμε την πρόσληψη λίπους. Να περιορίσουμε το βούτυρο και τη μαργαρίνη. Να επιλέγουμε γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά. Να αποφεύγουμε τα αλλαντικά, τα τσιγαρισμένα μαγειρευτά φαγητά και τις σάλτσες. Να προτιμάμε τα καλά λιπαρά. Να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε Ω3, όπως λιπαρά ψάρια, σολωμός, πέστροφα, σαρδέλα. Στην εμμηνόπαυση, η αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D είναι πολύ σημαντική για τη σκελετική υγεία.

Καλό είναι να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο υψηλής βιοδιαθεσιμότητας, όπως μπρόκολο - κουνουπίδι - λάχανο και μικρά ψάρια που τρώγονται με το κόκκαλο.

Η βιταμίνη D συμβάλλει καθοριστικά στην ομοιοστασία του ασβεστίου από τα τρόφιμα στο βλεννογόνο του εντέρου και από τα οστά στην κυκλοφορία του αίματος. Συντίθεται, κυρίως, στον οργανισμό μας με την έκθεση στον ήλιο ή προσλαμβάνεται από τα λιπαρά ψάρια, το αβγό, το δέρμα από τα πουλερικά, αλλά και από το κόκκινο κρέας και το βούτυρο.

Ναι στη διακοπή του καπνίσματος.
Όχι στη μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ - καφεΐνης - αναψυκτικών.
Βάλτε την καθημερινή άσκηση στη ζωή σας!!

Η εμμηνόπαυση είναι ένα πολύ σημαντικό χρονικό σημείο στη ζωή της γυναίκας, κατά τη διάρκεια του οποίου πολλά όργανα αλλάζουν τις λειτουργίες τους, λόγω της μειωμένης ορμονικής δραστηριότητας. Ένα από αυτά είναι και το δέρμα, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο μη αναπαραγωγικό όργανο στο οποίο δρουν τα οιστρογόνα μέσω ειδικών υποδοχέων. Η επιδερμίδα γίνεται πιο λεπτή, χάνει το 50% των λιπιδίων της, εμφανίζει έντονη ξηρότητα, με αποτέλεσμα την εμφάνιση ρυτίδων, την απώλεια πυκνότητας και ελαστικότητας, τη χαλάρωση και την απώλεια λάμψης.

Το σημαντικό με την επιδερμίδα στην εμμηνόπαυση είναι ότι γερνά πιο αργά σε σχέση με άλλα όργανα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να εφαρμόσουμε μεθόδους για να προλάβουμε αυτή τη γήρανση. Ορισμένες εταιρείες καλλυντικών έχουν μελετήσει τις ανάγκες της επιδερμίδας μετά την εμμηνόπαυση και έχουν δημιουργήσει ειδικές κρέμες κατά της ορμονικής γήρανσης, που βελτιώνουν την κατάσταση της επιδερμίδας επαναφέροντάς την στην προ-εμμηνοπαυσιακή της κατάσταση. Καταπολεμούν τη ξηρότητα και ομογενοποιούν το χρωματικό τόνο, χωρίς να περιέχουν οιστρογόνα.

Αθ. Σταθοπούλου, Φαρμακοποιός
Φαρμακείο Σταθοπούλου Αθ. - Βλάχου Χρ. & Σία Ο.Ε., Μέλος του Δικτύου Pharma PLUS

 

Μας ρωτάτε. Σας απαντάμε.

Αισθάνομαι ότι μπαίνω σε φάση εμμηνόπαυσης, βιώνοντας ήδη κάποια ενοχλητικά συμπτώματα. Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω για να μειώσω την έντασή τους;

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να διαχειριστείτε καλύτερα τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης:

  • Υιοθετήστε μια διατροφή πλούσια σε γαλακτοκομικά προϊόντα, φρούτα, λαχανικά, λιπαρά ψάρια και δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Τρώτε 2 μερίδες λιπαρών ψαριών την εβδομάδα, γιατί είναι καλή πηγή Ω3 λιπαρών οξέων (π.χ. σαρδέλες, σολωμός, κολιός, σκουμπρί, πέστροφα).
  • Μην καταναλώνετε πολλά λιπαρά και προτιμήστε το ελαιόλαδο.
  • ​Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης και φροντίστε να πίνετε πολύ νερό.
  • Περιορίστε την κατανάλωση πρωτεϊνών.
  • Μειώστε το αλάτι στο μαγείρεμα.
  • Μην καπνίζετε.
  • Εντάξτε την άσκηση καθημερινά στη ζωή σας.
  • Μην αμελείτε τις διαγνωστικές εξετάσεις σας.

Τέλος, συμβουλευτείτε το φαρμακοποιό σας για προϊόντα που θα σας βοηθήσουν να προλάβετε τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης τόσο στον οργανισμό σας, όσο και στην επιδερμίδα σας.