Συμβουλές Ομορφιάς

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΟμορφιάςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Χημικές δίαιτες: Θέλουν προσοχή

Ανεπαρκείς σε θρεπτικές ουσίες, χρονοβόρες στην προετοιμασία φαγητών και ακριβές, ιατρικά επισφαλείς, οι δίαιτες-εξπρές ή αλλιώς χημικές –όπως συχνά αποκαλούμε κάποιες από αυτές– δεν βοηθούν το άτομο να αλλάξει διατροφικές συνήθειες και έτσι το χαμένο βάρος συνήθως επαναποκτάται.

Διάφορες χημικές δίαιτες περιγράφονται παρακάτω:

Κετογόνες δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες: Παραδείγματα: Δίαιτα Scarsdale, επαναστατική δίαιτα του Dr Atkins, δίαιτα Stillman. Αυτές οι δίαιτες περιέχουν πολύ λίγους υδατάνθρακες για να οδηγήσουν σε κέτωση. Συνήθως προκαλούν απότομη μείωση του βάρους, λόγω διούρησης που σχετίζεται με την απέκκριση κετονών. Το «βάρος του νερού» που χάνεται επαναπροσλαμβάνεται γρήγορα. Αυτού του τύπου οι δίαιτες είναι φτωχές σε σίδηρο, ασβέστιο και μερικές φορές σε βιταμίνες Β2, ενώ είναι πλούσιες σε κορεσμένα λίπη και χοληστερόλη.

Δίαιτες που βασίζονται σε συγκεκριμένες τροφές ή ορμόνες που έχουν σκοπό να βοηθήσουν στο «κάψιμο λίπους» ή να τροποποιήσουν τον μεταβολισμό: Παραδείγματα: Δίαιτα Beverly Hills, δίαιτα γκρέιπφρουτ. Ούτε το γκρέιπφρουτ ούτε άλλες τροφές ή συνδυασμός τους βοηθούν στο κάψιμο του λίπους. Η δίαιτα Beverly Hills επιτρέπει μόνο συγκεκριμένα φρούτα για τις πρώτες 10 μέρες και στη συνέχεια προστίθενται σταδιακά μερικές άλλες τροφές. Είναι ανεπαρκής σε πρωτεΐνη, σίδηρο, ασβέστιο, ψευδάργυρο και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Πολλοί παχύσαρκοι, προσπαθώντας να μειώσουν το σωματικό τους βάρος, ακολουθούν δίαιτες που είναι χαμηλές σε θερμίδες, πρωτεΐνη, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, με αποτέλεσμα η διατροφή τους να είναι φτωχή σε θρεπτικά συστατικά. Επιπλέον, στις δίαιτες που είναι πολύ χαμηλές σε θερμίδες (500 έως 800 θερμίδες την ημέρα) το άτομο-ασθενής δεν αλλάζει τελικά τη διατροφική του συμπεριφορά, αλλά όταν λήξει αυτή η περίοδος της σκληρής δίαιτας, συνήθως επιστρέφει στις παλιές του συνήθειες και αυξάνει το βάρος του. Αυτό, αργότερα,  ενδεχομένως, θα τον ωθήσει να ακολουθήσει ξανά μια ίδιου τύπου δίαιτα και έτσι θα μειώνει και θα αυξάνει το βάρος του κατά διαστήματα, κάτι που είναι πιο επιβλαβές για την υγεία του από το να παραμείνει σταθερά υπέρβαρος.

Η πιο ενδεδειγμένη προσέγγιση για μείωση του βάρους πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας, π.χ. κολύμπι, περπάτημα.
  • Τη σταδιακή μείωση της πρόσληψης ενέργειας από την τροφή, χωρίς όμως να επηρεάζεται η πρόσληψη θρεπτικών συστατικών που δεν συνεισφέρουν στην ενέργεια.
  • Την ισορροπημένη κατανάλωση τροφίμων από όλες τις διατροφικές ομάδες.
  • Την επαρκή πρόσληψη υγρών (1½-2 λίτρα καθημερινά). Η ενυδάτωση επιτυγχάνεται από την κατανάλωση όλων των υγρών, όπως είναι το νερό, οι χυμοί (χωρίς ζάχαρη), το τσάι, ο καφές, το γάλα.
  • Άφθονη κατανάλωση εποχικών φρούτων και λαχανικών (τουλάχιστον 3-5 μερίδες καθημερινά).
  • Προτίμηση αρτοσκευασμάτων, ζυμαρικών/δημητριακών ολικής άλεσης, καστανού ρυζιού.
  • Αποφυγή λευκού αλευριού, ζάχαρης, γλυκών/λιπαρών/αλμυρών σνακ τύπου fast food.
  • Μέτρια κατανάλωση αλκοόλ.

Είναι ενδεικτικό το ότι η μείωση του σωματικού βάρους κατά 10% που θα διατηρηθεί για το υπόλοιπο της ζωής μας επιφέρει καλύτερα αποτελέσματα από μια μεγάλη μείωση του σωματικού βάρους που δεν θα διαρκέσει πολύ.

Τέλος, η παράλληλη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής συνδυαστικά με την εφαρμογή μιας ισορροπημένης διατροφής και μόνο κατόπιν σύστασης και αξιολόγησης από φαρμακοποιό ή γιατρό ή πτυχιούχο διαιτολόγο-διατροφολόγο, μπορεί να λειτουργήσει θετικά και να είναι ένας πολύ καλός σύμμαχος στην προσπάθειά μας για απώλεια βάρους.

Ενδεικτικά, τα ακόλουθα είδη συμπληρωμάτων διατροφής μπορούν να ενισχύσουν την καύση λίπους:

  • CLA (Conjugated Linoleic Acid = συζευγμένο λινελαϊκό οξύ)
  • Λεκιθίνη
  • L-καρνιτίνη
  • Πολυβιταμινούχα σκευάσματα με βιταμίνη Β6, χρώμιο, ψευδάργυρο, L-καρνιτίνη, χολίνη

 

Από την Έφη Δέδεκλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο, BSc επιστημονική υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Άνω Λιόσια, ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας.