Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Λέμε "ναι" στο TRX

TRX σημαίνει προπόνηση με ανθεκτικούς, μη ελαστικούς ιμάντες με λαβές. Γνωστό και ως Total Resistance eXercise, είναι μια ειδική μέθοδος προπόνησης με ιμάντες που αναπτύχθηκε από έναν Αμερικανό πεζοναύτη, τον Randy Hetrick. Αυτή η μέθοδος προπόνησης χρησιμοποιεί τους ειδικούς ιμάντες με λαβές και την κατάλληλη τοποθέτηση του σώματος του ασκούμενου για να αναπτύξει την ισορροπία και τη δύναμη των σταθεροποιών μυών ταυτόχρονα.

Η χρήση των ιμάντων TRX αξιοποιεί τη βαρύτητα για να παρέχει την κατάλληλη επιβάρυνση στον ασκούμενο, η οποία αλλάζει σε ευκολότερη ή δυσκολότερη ανάλογα με την τοποθέτηση του σώματος. Η ιδέα ξεκίνησε το 1997, πολύ απλά όταν ο Hetrick ήθελε να ξεφύγει από τις κάμψεις χεριών ως άσκηση ενδυνάμωσης και άρχισε να χρησιμοποιεί τη jiu-jitsu ζώνης και τους ιμάντες αλεξίπτωτου για να καταλήξει στην τελική μορφή του TRX το 2001. Το 2017 φθάσαμε και στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας TRX, στις 25 Ιανουαρίου!

Με τη βοήθεια του TRX, κοινώς, χρησιμοποιούμε το βάρος του σώματός μας ως αντίσταση στην εκτέλεση μιας μεγάλης ποικιλίας ασκήσεων. Ανάλογα με την κλίση του σώματος, αλλάζει και ο βαθμός δυσκολίας της άσκησης και έτσι επιτυγχάνουμε την αύξηση της μυϊκής δύναμής μας και την ενίσχυση των αρθρώσεών μας, αποφεύγοντας τους τραυματισμούς.

Το TRX βοηθά στη βελτίωση της φυσικής μας κατάστασης, γυμνάζει ολόκληρο το σώμα γρήγορα και αποτελεσματικά, αυξάνοντας τη μυϊκή αντοχή. Χαρίζει στο σώμα μας ευλυγισία, ισορροπία, συντονισμό και βοηθά στην πρόληψη των τραυματισμών. Εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι συμβάλλει στην απώλεια λίπους.

Ενδείκνυται για όλες τις κατηγορίες αθλουμένων, αφού προσαρμόζεται εύκολα στις δυνατότητες τόσο των αρχάριων όσο και των πιο έμπειρων. Αποτελεί ιδανική επιλογή και για άτομα με παραπανίσια κιλά ή με θέματα στις αρθρώσεις.

Όσο κι αν πολλοί έχουν αντίθετη άποψη, αν κάποιος προσπαθήσει να κάνει καθίσματα χωρίς TRX, ασκεί μεγαλύτερη πίεση στα γόνατα. Όταν κρατάμε όμως το TRX, «βοηθάμε» το σώμα μας.

Επίσης, ο ειδικός πρέπει να λειτουργεί εξατομικευμένα και οφείλει να κάνει παραλλαγές ανάλογα με κάθε ασκούμενο. Αν μάθουμε, λοιπόν, να χρησιμοποιούμε τους ιμάντες, εκτελούμε μια σημαντική άσκηση με στόχο την αποκατάσταση σε ανθρώπους κάθε ηλικίας.

Πότε βλέπουμε διαφορά στο σώμα μας

«Μαγικά» δεν υπάρχουν, η εντατική προπόνηση θα μας βοηθήσει πολύ. Πρέπει να γυμναζόμαστε δύο-τρεις φορές την εβδομάδα σε συνδυασμό με σωστή διατροφή. Το TRX γυμνάζει ομοιόμορφα το σώμα και προσφέρει γράμμωση σε χέρια (δικεφάλους), ώμους, πλάτη, πόδια και κορμό.

Tips

1. Προσέχουμε πολύ τους ιμάντες! Κυκλοφορούν πολλοί κακής ποιότητας, που μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα.

2. Επιλέγουμε προσεκτικά τον προπονητή ή τον γυμναστή μας, έχοντας ελέγξει ότι είναι άρτια καταρτισμένος.

3. Χρησιμοποιούμε TRX μόνο με καθοδήγηση ειδικού-γυμναστή, και όχι μόνοι μας παρακολουθώντας βίντεο στο διαδίκτυο. Μπορεί να τραυματιστούμε σοβαρά στη μέση και τα γόνατα.

4. Φοράμε κατάλληλα παπούτσια και άνετα ρούχα.

5. Δεν πιέζουμε τον εαυτό μας. Υιοθετούμε σταδιακά τη φιλοσοφία του TRX, μαθαίνουμε τη σωστή τεχνική και με τον καιρό αυξάνουμε τον δείκτη δυσκολίας.

6. Κάνουμε την άσκηση τρόπο ζωής. Καμία άσκηση δεν βοηθά αν γίνεται καταναγκαστικά και για μικρό χρονικό διάστημα.

7. Για αρχή, επιλέγουμε το TRX δύο με τρεις φορές την εβδομάδα, με κάθε προπόνηση να διαρκεί 50-55 λεπτά.

8. Πριν την προπόνηση, καταναλώνουμε ένα μικρό σνακ, δεν θέλουμε νηστεία. Μία μπανάνα ή μία μπάρα δημητριακών αποτελούν την καλύτερη επιλογή για να έχουμε ενέργεια.

Συνδυάζοντας TRX με άλλες μορφές άσκησης

Η έννοια της λειτουργικής προπόνησης (functional training) έχει εισαχθεί στην καθημερινότητά μας τα τελευταία χρόνια και με το πέρασμα του χρόνου κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος.

Η απαρχή της λειτουργικής προπόνησης βρίσκεται στην αποθεραπεία και την αποκατάσταση τραυματισμών και έχει ως στόχο της την ομοιόμορφη ενδυνάμωση ταυτόχρονα με τη στοχευμένη εκγύμναση στο σώμα και τη βελτίωση της φυσικής μας κατάστασης.

Ο εξοπλισμός που χρειάζεται για τη λειτουργική προπόνηση (ιμάντες, αλτήρες, fit balls, medicine balls, λάστιχα, δίσκοι ισορροπίας κ.ά.) δίνει την αίσθηση του παιχνιδιού και είναι ένας βασικός λόγος που ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν αυτόν τον τρόπο εκγύμνασης σήμερα.

 

Από τον Γιώργο Μαστοράκη ιδιοκτήτη Fitness  Games, γυμναστή απόφοιτο ΤΕΦΑΑ