Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Όταν τα βλέπεις... κόκκινα

Είμαστε γενετικά «προικισμένοι» με τον θυμό, καθώς είναι ένα συναίσθημα απαραίτητο για την επιβίωσή μας. Δίχως τον θυμό δεν θα μπορούσαμε να αγωνιστούμε, να πολεμήσουμε, να διεκδικήσουμε. Ο θυμός μπορεί να γίνει σύμμαχός μας στον αγώνα μας για μια καλύτερη ζωή, λειτουργώντας όχι ως ανασταλτικός παράγοντας, αλλά ως κινητήρια δύναμη.

Θυμώνω σημαίνει αντιδρώ σε μια κατάσταση που με φέρνει σε δύσκολη θέση. Ακούγοντας τον θυμό μας, αφουγκραζόμαστε τον εαυτό μας. Για να το επιτύχουμε αυτό, δεν πρέπει να φτάσουμε στην κορύφωση του θυμού, την έκρηξη. Υπάρχει μια κλιμάκωση συναισθημάτων πριν φτάσουμε από την απλή ενόχληση στην απώλεια του ελέγχου. Το άγχος, η ένταση, η απογοήτευση, η μνησικακία, η δυσαρέσκεια που φέρνουν οι ματαιώσεις και η εχθρότητα ανήκουν στο φάσμα του θυμού και πρέπει να αναγνωρίζονται πρώιμα, προκειμένου να διαχειριστούμε εγκαίρως τη δυσφορία μας. Το να αποφεύγουμε τον θυμό έχει ως αποτέλεσμα να χτίζουμε μέσα μας ένα ακόμη μεγαλύτερο κύμα, το οποίο με μαθηματική ακρίβεια θα μας οδηγήσει σε ισχυρότερη έκρηξη με την επόμενη παραμικρή αφορμή.

Η αδικία θυμώνει

Ο θυμός είναι ένα σύνθετο συναίσθημα. Πιο συχνά, είναι μια συναισθηματική αντίδραση στο υποκειμενικό αίσθημα της αδικίας: Θυμώνουμε επειδή νιώθουμε –ή πράγματι είμαστε– αδικημένοι. Η δουλειά, η οικογένεια, ο σύντροφος, οι φίλοι, όλοι μπορεί να μας αδικήσουν. Και αυτό είναι εξοργιστικό.

Επίσης, η ρίζα του θυμού συχνά βρίσκεται στις προσδοκίες που έχουν άλλοι για εμάς: η κοινωνική τάξη, το πολιτισμικό πλαίσιο, το όραμα των γονιών μας, ακόμη και το φύλο μας. Αυτή η κατάσταση είναι πηγή έντασης και θυμού, καθώς βλέπουμε διαρκώς εμπόδια και αδικίες στον δρόμο προς την επίτευξη στόχων που δεν έχουν τεθεί από εμάς.

Την επόμενη φορά που θα νιώσετε έτσι, βρείτε τον χρόνο να αξιολογήσετε την κατάσταση ενόσω είστε ψύχραιμοι, μην περιμένετε να σας πνίξει το δίκιο, δηλαδή να σας κυριεύσει ο θυμός. Συζητήστε με εκείνους που θεωρείτε υπεύθυνους για τη σε βάρος σας αδικία και αγωνιστείτε για τη δικαίωσή σας. Ακόμη κι αν δεν δικαιωθείτε, θα έχετε εκτονώσει κάποια δυσάρεστα συναισθήματα.

Σαν ηφαίστειο που ξυπνά

Οι εκρήξεις θυμού μοιάζουν με αυτές των ηφαιστείων. Η ενέργεια συγκεντρώνεται και απεγκλωβίζεται εντυπωσιακά, με τη λάβα να κάνει στάχτη τα πάντα στο πέρασμά της: φιλίες, επαγγελματικές συμφωνίες, έρωτες. Αν φτάνετε στο χείλος του γκρεμού, πάρτε τα ακόλουθα μέτρα ασφαλείας για την πτώση σας:

Εκλογικεύστε την κατάσταση. Σκεφτείτε τις συνέπειες του ξεσπάσματος και πάρτε μια βαθιά ανάσα.

Θυμηθείτε ότι σε αντίστοιχες περιπτώσεις, που είχατε χάσει τον έλεγχο, μετανιώσατε πικρά και υποσχεθήκατε στον εαυτό σας να μην παρασύρεστε από τον θυμό σας.

Μη συναναστρέφεστε ανθρώπους που σας φτάνουν στα άκρα. Υπάρχουν εριστικά άτομα που επιδιώκουν τον καβγά για τον καβγά.

Πιείτε ένα (μόνο) ποτήρι κρασί. Λίγη ποσότητα από το –χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ– ποτό ευφραίνει την καρδιά. Προσοχή, όμως, γιατί το λίγο παραπάνω αυξάνει το αίσθημα της αδικίας και, σε συνδυασμό με τη νευρικότητα και τον παραλογισμό που μπορεί να προκαλέσει, οδηγεί σε ανεξέλεγκτες εκρήξεις.

Φύγετε από το πεδίο της μάχης. Στη ζωή μας, όπως και στις αίθουσες των δικαστηρίων, κάποιες υποθέσεις δεν είναι διαχειρίσιμες. Αν βλέπετε ότι στο βάθος υπάρχει αδιέξοδο, μην αναλώνεστε σε άκαρπες συζητήσεις, που θα σας κάνουν να χάσετε την ψυχραιμία σας.

Το χρήσιμο ημερολόγιο

Αν διανύετε μια «θυμωμένη περίοδο», καταγράφετε σε ένα ημερολόγιο τα πάντα γύρω από τον θυμό σας, προκειμένου να αναγνωρίσετε υποκειμενικές ή αντικειμενικές καταστάσεις αδικίας, να αξιολογήσετε ανθρώπους και σχέσεις, να συνειδητοποιήσετε αν κάποιες αρχές και αξίες με τις οποίες μεγαλώσατε σας οδηγούν σε αντιπαραθέσεις, και να κατονομάσετε εντέλει τον «υπεύθυνο». Τι σας έφερε σε αυτή την κατάσταση; Ήταν τα λόγια που ειπώθηκαν πικρά ή μήπως το νόημα που εσείς δώσατε σε αυτά; Ποια ήταν η ψυχική και νοητική σας κατάσταση πριν από την έκρηξη; Είστε το τελευταίο διάστημα σε κακή διάθεση; Μήπως είστε υπερβολικά κουρασμένοι; Η μελαγχολία και η κατάθλιψη συνδέονται με τον θυμό. Σημειώστε στοιχεία και για τη σωματική σας υγεία. Οποιοδήποτε νόσημα, από μια απλή ίωση μέχρι μια σοβαρή πάθηση, επιτείνει το αίσθημα του θυμού.

Κάντε ειρήνη

Συχνά θυμώνουμε επειδή εμείς οι ίδιοι έχουμε δώσει περιθώρια καταπάτησης του χώρου και έλλειψης σεβασμού του χρόνου μας. Εκείνοι που καταφεύγουν σε ειδικούς ψυχικής υγείας συνειδητοποιούν την αξία της έκφρασης του θυμού – όχι να επιτίθενται, αλλά να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους, για να πουν δυνατά τα «όχι» τους και να θέσουν τα όριά τους.

Προκειμένου να διαχειριστείτε τον θυμό σας, μπείτε σε μια περίοδο ανακωχής με τους γύρω σας, αλλά και με τον εαυτό σας. Μην τα ρίχνετε όλα στους άλλους. Οι θρησκευόμενοι φαίνεται να είναι λιγότερο θυμωμένοι. Ένας λόγος είναι ότι θεωρούν πολλές από τις προκλήσεις της ζωής θεόσταλτες και τις υπομένουν με καρτερία. Ο άλλος λόγος είναι ότι, στα αλήθεια, επιθυμούν να κάνουν ειρήνη με όλους και όλα.

Επίσης, μην περιμένετε να απαλλαγείτε από τον θυμό μέσα από τις ενέργειες των άλλων, καθώς δεν θα μάθετε ποτέ να διαχειρίζεστε οποιαδήποτε κρίση στη ζωή σας. Για να έχετε τον έλεγχο της κατάστασης, πρέπει να «δουλέψετε» με τον εαυτό σας. Πίσω από έναν διαρκώς θυμωμένο άνθρωπο κρύβεται ο ανώριμος εαυτός του, που αποφεύγει να πάρει τα ηνία της δικής του ζωής και νιώθει διαρκώς διωκόμενος από τους άλλους.

Ο θυμός κάνει κακό στην υγεία

Η επίδραση του μόνιμου θυμού στη σωματική υγεία είναι ιδιαίτερα αρνητική. Αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο, και συνεπώς τις πιθανότητες προσβολής από εμφράγματα και εγκεφαλικά επεισόδια. Εάν δεν μπορείτε να διαχειριστείτε τον θυμό σας, ζητήστε τη βοήθεια ενός ειδικού ψυχικής υγείας, που θα σας βγάλει από τη σκοτεινή σπηλιά του δυσάρεστου αυτού συναισθήματος στο φως.