Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Ποιος τύπος γιόγκα μου ταιριάζει;

Η αρχαία αυτή τεχνική άσκησης του σώματος και του πνεύματος αναπτύχθηκε στην αρχαία Ινδία περίπου πριν από 5.000 χρόνια, με στόχο την καλύτερη υγεία, την πνευματική ηρεμία και τη βαθύτερη συνειδητότητα του εαυτού μας (στα σανσκριτικά γιόγκα σημαίνει «ένωση», ένωση του σώματος και του πνεύματος).

Η γιόγκα χρησιμοποιεί τη βαρύτητα και το ίδιο μας το σώμα ως αντίσταση και είναι ιδανική για όσους δεν ανταποκρίνονται καλά σε άλλες μορφές γυμναστικής. Με έντονο το πνευματικό στοιχείο, μπορεί να αποβεί ιδανικό εργαλείο για τη διαχείριση του άγχους.

Επειδή πλέον και στη χώρα μας προσφέρονται μαθήματα πολλών ειδών γιόγκα, κάποια με ιστορία αιώνων και κάποια με λίγες μόλις δεκαετίες ζωής, εδώ αποκωδικοποιούμε τα 11 πιο διαδεδομένα, για να επιλέξετε το καταλληλότερο για το lifestyle, τις ανάγκες και τους στόχους σας.

Hatha

Είναι ένα από τα αρχαιότερα είδη γιόγκα και εμπεριέχει τις βασικές αρχές που διέπουν όλα τα διδασκόμενα είδη. Προερχόμενη από τις σανσκριτικές λέξεις «Ha» (ήλιος) και «Tha» (σελήνη), η γιόγκα του ήλιου και της σελήνης προσπαθεί να φέρει σε ισορροπία αντίρροπες δυνάμεις, το μπροστινό με το πίσω κομμάτι του σώματος, το δεξί με το αριστερό, το πάνω με το κάτω. Επικεντρώνεται σε αργές και απαλές κινήσεις με asanas (στάσεις), ασκήσεις αναπνοής (pranayama) και διαλογισμό (dyana), στοχεύοντας σε ένα υγιές σώμα και ένα καθαρό μυαλό. Διαθέτει πάνω από 200 στάσεις, προκειμένου η σπονδυλική στήλη να γίνει πιο εύπλαστη και να προωθηθεί η σωστή κυκλοφορία του αίματος στα εσωτερικά όργανα. Απευθύνεται σε όλους και δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητική (αν και αυτό εξαρτάται πάντα από τον δάσκαλο, το μάθημα και το επίπεδο του μαθητή).

Ashtanga

Πρόκειται για την πιο «αθλητική» από όλα τα είδη γιόγκα, που έγινε της μόδας στη Βόρεια Αμερική τη δεκαετία του 1970. Πρόκειται για μία σειρά από συγκεκριμένα σετ στάσεων, διαδοχικών, επαναλαμβανόμενων, με ελεγχόμενη αναπνοή. Την προτιμούν όσοι είναι ήδη αθλημένοι. Επειδή είναι συγκεκριμένες οι στάσεις της, κάποιος μπορεί να εξασκηθεί στο συγκεκριμένο είδος και μόνος στο σπίτι.

Vinyasa

Ονομάζεται και flow. Βασίζεται στον συγχρονισμό της αναπνοής με την κίνηση και ανεβάζει τη θερμοκρασία του σώματος. Είναι απαιτητικό είδος γιόγκα, καθώς η ροή ανάμεσα στις στάσεις είναι συνεχής και δεν σταματάτε ποτέ να κινείστε. Εμπεριέχει στάσεις όλων των κατηγοριών (καθιστές, όρθιες, ισορροπίας κ.λπ.), ενώ η μορφή και η ένταση μπορούν να αλλάζουν συνεχώς, κάτι που κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον.

Kundalini

Εστιάζει στο τρίπτυχο: σώμα, νους, πνεύμα. Η λέξη αναφέρεται στην ενέργεια του chakra που περιβάλλει την περιοχή γύρω και χαμηλά της σπονδυλικής στήλης. Αν και η εξάσκησή της είναι αρκετά έντονη, ενσωματώνει δυναμικές τεχνικές αναπνοής και διαλογισμό. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ενεργοποίηση και εξισορρόπηση του ενδοκρινικού συστήματος και την αλληλεπίδρασή του με το νευρικό. Είναι κατάλληλη και για αρχάριους.

Iyengar

Δίνει έμφαση στη λεπτομέρεια (για παράδειγμα, σε μια στάση μπορεί να έχετε την οδηγία ο μηρός να έχει έξω στροφή, ενώ η γάμπα έσω στροφή) και χρησιμοποιεί βοηθητικά αντικείμενα, όπως τουβλάκια, κουβέρτες, καρέκλες, μπόλστερ (μεγάλα μακρόστενα μαξιλάρια που μπαίνουν κάτω από τον κορμό ή τα πόδια), με στόχο τη σωστή ευθυγράμμιση σε μια στάση, αλλά και σκοινιά στον τοίχο. Είναι ιδανική για αρχάριους, καθώς οι οδηγίες για τις στάσεις είναι άκρως αναλυτικές. Η «αγιένγκα» διδάσκει τις βάσεις της γιόγκα και, αν εξασκηθεί κανείς σε αυτήν, μπορεί να συμμετάσχει σε όλα τα υπόλοιπα είδη της.

Hot yoga

Εξαπλώνεται ραγδαία. Γίνεται μέσα σε ειδικές αίθουσες, με θερμοκρασία 40 βαθμούς Κελσίου και υγρασία 50%, προκαλώντας μεγάλη εφίδρωση. Πιο διαδεδομένη hot yoga είναι η Bikram (από το όνομα του Ινδού που τη διέδωσε στην Καλιφόρνια), με επανάληψη των ίδιων 26 στάσεων. Η hot yoga αποτοξινώνει το σώμα και βοηθά στην ανακούφιση πόνων σε πλάτη, ώμους και αυχένα, αλλά δεν είναι για όλους.

Power yoga

Η power yoga δεν συνδέεται με την Ινδία. Επινοήθηκε στα γυμναστήρια της Δύσης. Πρόκειται για έντονη άσκηση με στόχο την ενδυνάμωση του μυϊκού συστήματος που απλώς χρησιμοποιεί στάσεις της γιόγκα. Οι στάσεις εναλλάσσονται πολύ γρήγορα και ο δάσκαλος δεν έχει χρόνο να διορθώσει τη στάση των μαθητών, όπως θα έκανε ένας δάσκαλος γιόγκα.

Αerial yoga

Η συγκεκριμένη γιόγκα γίνεται σε στούντιο όπου υπάρχουν ειδικές υφασμάτινες αιώρες (ή ιμάντες), στις οποίες ανεβαίνετε και εκτελείτε από εκεί τις στάσεις. Η aerial δυναμώνει το σώμα, χρησιμοποιώντας το ίδιο του το βάρος, και δείχνει τα σημεία όπου εντοπίζονται η χρόνια ένταση και το στρες, βοηθώντας στην εκτόνωσή τους, με αποτέλεσμα μια βαθύτερη χαλάρωση του νευρικού συστήματος. Λόγω των ανεστραμμένων θέσεων, αντενδείκνυται για όσους έχουν υψηλή ή χαμηλή αρτηριακή πίεση, γλαύκωμα, επιληψία κ.λπ.

Yin

Πρόκειται για μια πολύ χαλαρωτική γιόγκα, ήπια σε ρυθμό και ένταση. Εστιάζει στο βαθύ stretching, καθώς προτείνει στάσεις που διαρκούν έως και 5 λεπτά, προκειμένου να συγκεντρωθεί και να διεισδύσει κανείς στα βαθύτερα τμήματα του σωματικού και πνευματικού πλέγματος. Βελτιώνει την ευλυγισία, απελευθερώνει την ένταση και ηρεμεί το πνεύμα.

Restorative

Προτείνεται για την αποκατάσταση από τραυματισμούς, για τη μείωση του άγχους και τη βελτίωση του ύπνου. Χρησιμοποιεί πολλά αντικείμενα, όπως μπόλστερ. Ηρεμεί το σώμα και το πνεύμα.

H γιόγκα του γέλιου

Ξεκίνησε το 1995 από έναν Ινδό καρδιολόγο και σήμερα έχει διαδοθεί σε 60 χώρες. Συνδυάζει το γέλιο, την αναπνοή, την κίνηση και τη θετική επιβεβαίωση, για να πολεμήσει τα αρνητικά συναισθήματα, την κούραση και το στρες. Αυτή η ειρηνική γιόγκα μπορεί να σας κάνει να γελάτε για 25 ή 30 λεπτά συνεχόμενα. Το μάθημα περιλαμβάνει παλαμάκια και φωνές, που προάγουν τη θετική ενέργεια και ανοίγουν το διάφραγμα, αστείες γκριμάτσες και άλλα παιδικά αθώα αστεία.