Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Πρησμένα πόδια με κάψιμο και πόνο: Πώς να προστατεύσετε τις φλέβες σας

Τι είναι Φλεβική Ανεπάρκεια

Χρόνια Φλεβική Ανεπάρκεια (ΧΦΑ) είναι μία αλληλουχία αλλοιώσεων που συμβαίνουν στα κάτω άκρα, όταν οι φλέβες δεν επαναφέρουν σωστά το αίμα στην καρδιά.

Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα και τα στάδια της Χρόνιας Φλεβικής Ανεπάρκειας

Τα κυριότερα συμπτώματα που νιώθει ο ασθενής στα πόδια του είναι το αίσθημα καψίματος, πόνος, αίσθημα τάσης και βάρους, καθώς επίσης και κράμπες. Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει την εμφάνιση ευρυαγγειών (μικρά κόκκινα φλεβικά σχήματα), το δεύτερο στάδιο περιλαμβάνει την εμφάνιση κιρσών, το τρίτο στάδιο την εμφάνιση οιδήματος (πρησμένα πόδια), ενώ στα επόμενα στάδια αρχίζουν οι πιο σοβαρές δερματικές αλλοιώσεις, με μια χαρακτηριστική μελάχρωση του δέρματος, και προχωρούν σε πιο σοβαρές αλλοιώσεις, όπως τα έλκη.

Ποιοι είναι οι παράγοντες προδιάθεσης

Οι κύριοι παράγοντες προδιάθεσης είναι:
Γενετικoί παράγοντες: π.χ. αριθμός βαλβίδων στα φλεβικά αγγεία.
Ηλικία: η ΦΑ αυξάνεται, με την ηλικία, στους άνδρες και τις γυναίκες.
Για τις γυναίκες: π.χ. εγκυμοσύνη, αριθμός τοκετών, χρήση αντισυλληπτικών κ.λπ.

Δευτερεύοντες παράγοντες προδιάθεσης θεωρούνται η παχυσαρκία, η έλλειψη φυσικής άσκησης, μεγάλα διαστήματα σε όρθια ή καθιστή στάση, η έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες, ατυχήματα, εγχειρήσεις, παθήσεις των αρθρώσεων, η δυσκοιλιότητα και η κακή διατροφή.

Τι μπορείτε να κάνετε

Η συντηρητική αντιμετώπιση της ΧΦΑ περιλαμβάνει:

  • Γενικές οδηγίες, όπως απώλεια βάρους, αποφυγή ορθοστασίας και καθιστικής ζωής, σύσταση για βάδισμα και κολύμπι, χρήση ανατομικών υποδημάτων κ.ά.
  • Ειδικές ελαστικές κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης,
  • Φαρμακευτική αγωγή που περιλαμβάνει φυτικά σκευάσματα, όπως οι Ρουτοσίδες, οι Κουμαρίνες, οι Σαπωνίνες, οι Ανθοκυανίνες, οι Προκυανιδίνες και τα Φλαβονοειδή.

Χρήσιμες συμβουλές

Ενσωματώστε την παρακάτω απλή άσκηση στην καθημερινή εργασιακή ρουτίνα σας:

  • Σταθείτε όρθιοι με τα πόδια σας παράλληλα.
  • Σηκωθείτε στις μύτες των ποδιών, ανασηκώνοντας τις φτέρνες σας όσο το δυνατόν πιο ψηλά.
  • Μείνετε σε αυτή τη στάση για 5 δευτερόλεπτα και στη συνέχεια χαλαρώστε.
  • Επαναλάβετε 10 φορές.

Για να ενισχύσετε την υγεία των ποδιών σας, βεβαιωθείτε ότι...

  • Κρατάτε τα πόδια, τους αστραγάλους και τα πέλματά σας σε κίνηση όσο το δυνατόν περισσότερο στη διάρκεια της ημέρας.
  • Πλύνετε τα πόδια σας κάτω από ένα δυνατό ρεύμα κρύου νερού στο μπάνιο ή το ντους, τρίβοντας από τους αστραγάλους προς τα επάνω.
  • Ξεκουραστείτε με τα πόδια σας σηκωμένα για τουλάχιστον 10 λεπτά κάθε μέρα.

Για να φροντίσετε τις φλέβες των ποδιών σας

  • Αποφύγετε την ορθοστασία και την καθιστική ζωή.
  • Προσπαθήστε να μην εκτίθεστε σε υπερβολική ζέστη (οι φλέβες διευρύνονται, κάνοντας το αίμα να συγκεντρωθεί στα πόδια και να πρήζονται).
  • Προσπαθήστε να μη φοράτε ψηλοτάκουνα παπούτσια ή παπούτσια με άκαμπτες σόλες, που μπορεί να σταματήσουν την αποτελεσματική λειτουργία μυϊκής άντλησης.
  • Η παχυσαρκία είναι κακή για τις φλέβες σας. Προσπαθήστε να χάσετε τα παραπάνω κιλά.

Dr Ευάγγελος Δημακάκος, Παθολόγος - Αγγειολόγος