Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Προσοχή: Καλοκαιρινές παγίδες!

Κουνούπια; Μην «τσιμπάτε»

Κάθε χρόνο, οι αρμόδιες τοπικές αρχές ανακοινώνουν στο ευρύ κοινό τα μέτρα πρόληψης για τα τσιμπήματα των κουνουπιών, όμως εκατομμύρια κουνούπια χαλούν τον ύπνο σας και αφήνουν τα ίχνη τους στην επιδερμίδα σας. Τι μπορείτε να κάνετε; Να οργανωθείτε και να κρατήσετε μακριά σας τα θηλυκά κουνούπια, τα οποία –σύμφωνα με τους βιολόγους– κάνουν τη «βρόμικη» δουλειά, καθώς χρειάζονται αίμα για να κάνουν τα αυγά τους, και σας επιτίθενται με τη δύση του ήλιου. Πώς μπορείτε να προφυλαχθείτε;

«Ασφαλιστικά» μέτρα

  • Φοράτε ρούχα που καλύπτουν το σώμα σας όσο το δυνατόν περισσότερο (όσο κι αν σας πάνε τα κοντά σορτς, μην τα φοράτε στο θερινό σινεμά βραδιάτικα, γιατί θα το μετανιώσετε). Επιλέγετε ανοιχτόχρωμα ρούχα, καθώς έχει αποδειχθεί ότι τα κουνούπια έλκονται από τα σκούρα χρώματα.
  • Χρησιμοποιείτε εντομοαπωθητικές λοσιόν, κρέμες και τζελ για τα ακάλυπτα μέρη του σώματος, ακολουθώντας προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης. Ρωτήστε τον φαρμακοποιό για τον χρόνο δράσης τους (σπάνια διαρκούν πάνω από 4 ώρες). Αν φοράτε αντηλιακό, τα εντομοαπωθητικά προϊόντα θα τα απλώσετε μετά από αυτό. Επίσης, δεν χρησιμοποιείτε εντομοαπωθητικές λοσιόν σε ερεθισμένη επιδερμίδα και σταματάτε τη χρήση τους εάν παρουσιάσετε οποιαδήποτε αντίδραση. Για τα βρέφη και τα παιδιά, ρωτάτε τον φαρμακοποιό ή τον γιατρό σας.
  • Τοποθετείτε σίτες στα παράθυρα.
  • Φτιάχνετε έναν βοτανικό «κήπο» στη βεράντα σας με δενδρολίβανο, βασιλικό, φασκόμηλο, δυόσμο, λεμονόχορτο, λεβάντα, γεράνι, μελισσόχορτο, θυμάρι, καλέντουλα και καλαμίνθη. Αποτελεσματικά είναι επίσης τα αιθέρια έλαια των παραπάνω φυτών, όπως και εκείνα του ευκάλυπτου και της σιτρονέλας, τα οποία αραιώνετε σε νερό σε αναλογίες που θα σας προτείνει ο φαρμακοποιός σας.
  • Χρησιμοποιείτε με προσοχή και φειδώ χημικά εντομοκτόνα στον χώρο του σπιτιού (ταμπλέτες, σπρέι, «φιδάκι» κ.ά.).
  • Όταν κοιμάστε, επιλέγετε φυσικούς τρόπους προστασίας, όπως η τοποθέτηση κουνουπιέρας στα κρεβάτια, ειδικά των παιδιών.
  • Βάζετε σε λειτουργία τον ανεμιστήρα ή το κλιματιστικό, καθώς τα κουνούπια δεν αγαπούν τον αέρα και τη δροσιά.
  • Προτιμάτε λαμπτήρες κίτρινου χρώματος για τον κήπο και τη βεράντα σας.

Αντιμετώπιση των τσιμπημάτων

Από απλή φαγούρα και περιορισμένο οίδημα μέχρι εκτεταμένα δερματικά εξανθήματα και δερματική λοίμωξη –σε περίπτωση μόλυνσης–, τα συμπτώματα ποικίλλουν και χρειάζονται αντιμετώπιση. Ο φαρμακοποιός ή ο γιατρός συνήθως συστήνουν:

  1. Καταπραϋντικά τζελ χωρίς κορτιζόνη για πολύ ήπιες αντιδράσεις. Συνήθως περιέχουν αλόη, η οποία μειώνει το οίδημα, τη φαγούρα και τον πόνο.
  2. Αντιισταμινικά, για τοπική εφαρμογή σε μορφή κρέμας ή αλοιφής.
  3. Κορτιζονούχες ή και αντιβιοτικές κρέμες και αλοιφές.
  4. Σπανιότερα, μπορεί να προτείνουν αντιισταμινική αγωγή ή αγωγή με αντιβίωση από το στόμα.

Ο ήλιος, ο ηλιάτορας, και η ηλίαση

«Φόρα το καπέλο σου, μην πάθεις ηλίαση», είναι η κοινότοπη προσταγή του γονιού που έχει γερές βάσεις στην ιατρική επιστήμη. Πράγματι, το καπέλο μπορεί να μας προστατεύσει από την ηλίαση, μια παθολογική κατάσταση που προκαλείται από την πολύωρη έκθεση στον ήλιο. Τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι, αλλά και όσοι πάσχουν από χρόνια νοσήματα, έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία. Τι μπορείτε να κάνετε για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο; Να αποφεύγετε την παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο από τις 11 π.μ. έως τις 6 μ.μ., να πίνετε πολλά υγρά, αλλά καθόλου αλκοόλ, να φοράτε πάντα το καπέλο σας και να βουτάτε συχνά στη θάλασσα.

Συμπτώματα και πρώτες βοήθειες

Ο πονοκέφαλος, η ζάλη και η ναυτία, οι μυϊκές κράμπες, το ζεστό και ξηρό δέρμα, η ταχυκαρδία, η γρήγορη αναπνοή, αλλά και τα λιποθυμικά επεισόδια, καθώς και η σύγχυση, είναι συμπτώματα της ηλίασης, τα οποία χρήζουν άμεσης δράσης:

  • Μεταφέρετε τον πάσχοντα σε δροσερό και σκιερό μέρος.
  • Βγάλτε του τα ρούχα.
  • Αν είναι δυνατόν, κάντε του ένα δροσερό μπάνιο ή κρύες κομπρέσες, ειδικά στην περιοχή του αυχένα.
  • Δώστε του να πιει λίγο αλατόνερο.

Αν η κατάσταση του ασθενούς δεν βελτιώνεται, ζητήστε ιατρική βοήθεια. Συνήθως τα συμπτώματα της ηλίασης διαρκούν 1 με 2 εικοσιτετράωρα. Ο γιατρός όμως θα συμβουλεύσει αποφυγή του ήλιου για μεγαλύτερο διάστημα.

Ζωή στους 40 βαθμούς υπό σκιάν

Ο καύσωνας, μίνι ή μάξι, είναι μια κατάσταση δυσάρεστη για όλους, αλλά επικίνδυνη για ορισμένους: τους ηλικιωμένους, τα μικρά παιδιά, τους χρόνια πάσχοντες, αλλά και για όλους όσοι –αθλητές ή βαριά εργαζόμενοι– προπονούνται εντατικά ή εργάζονται σε συνθήκες ζέστης και υγρασίας χωρίς να παίρνουν μέτρα προφύλαξης. Όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ανεβαίνει υπερβολικά, ο οργανισμός καταπονείται, χάνει την ικανότητά του να διατηρεί την ιδανική θερμοκρασία σώματος και παρουσιάζει συμπτώματα θερμοπληξίας, μιας σοβαρής παθολογικής κατάστασης που δυνητικά είναι απειλητική για τη ζωή. Τι μπορείτε να κάνετε για να προστατευτείτε; Να αναζητήσετε κατ’ αρχάς τη δροσιά σε χώρους κλιματιζόμενους, να φοράτε ελαφριά ρούχα, να πίνετε πολλά υγρά και να τρώτε λίγο, καθώς και να μην καταπιάνεστε με έντονες δραστηριότητες.

Δοκιμασμένα γιατροσόφια

«Φρέσκο» τζελ από Aloe Vera: Κόψτε το φύλλο της αλόης, για να εξαγάγετε το «τζελ», βάλτε το για 15 λεπτά στο ψυγείο και εφαρμόστε το απευθείας πάνω στο τσίμπημα.
Μαγειρική σόδα: Είναι αλκαλική σε οξύτητα και εξουδετερώνει το pΗ του δέρματος, με αποτέλεσμα  να ανακουφίζει από τη φαγούρα. Χρησιμοποιείται διαλυμένη στο νερό (ένα κουταλάκι του γλυκού σόδα σε ένα ποτήρι).
Πάγος: Ανακουφίζει από το οίδημα και τη φαγούρα. Κρατήστε ένα πακέτο πάγου ή λίγο πάγο τυλιγμένο σε μια πετσέτα στην πληγείσα περιοχή για περίπου 10-15 λεπτά. Αυτό θα σας ανακουφίσει γρήγορα από το οίδημα και τη φαγούρα.