Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Προστατέψτε την καρδιά σας

Η καρδιά είναι ένα ζωτικό όργανο που συνδέεται με τη ζωή και το συναίσθημα. Καθώς μεγαλώνουμε, είναι απαραίτητο να διασφαλίζουμε την καλή της λειτουργία, ελέγχοντας συστηματικά παράγοντες κινδύνου, όπως κάποιες συνήθειες (π.χ. κάπνισμα, αλκοόλ, κακή διατροφή, έλλειψη κίνησης), κάποιες ασθένειες χρόνιες ή μη (π.χ. υψηλή πίεση, διαβήτης, παχυσαρκία, στρες). Επιπλέον, η σωστή λειτουργία της εξαρτάται από την υγιή διαπερατότητα των φλεβών και αρτηριών που μεταφέρουν το αίμα από και προς αυτήν, δηλαδή το κυκλοφορικό.

Στην Ελλάδα, παρόλο που παραδοσιακά διαθέτουμε όλα τα αγαθά που προστατεύουν την καρδιά μας, όπως η ελληνική παραδοσιακή διατροφή, ελαιόλαδο, λιγότερο κρέας κ.λπ., διατρέχουμε ως λαός τον υψηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων μεταξύ των χωρών της Μεσογείου, με το κάπνισμα και την παχυσαρκία να συμβάλλουν προς αυτήν την κατεύθυνση.

Τα πιο συχνά νοσήματα στην Ελλάδα είναι η στεφανιαία νόσος (απόφραξη αρτηριών), η στηθάγχη (μόνιμος πόνος στο στήθος λόγω μειωμένης ροής αίματος προς την καρδιά), έμφραγμα (αιφνίδιο επεισόδιο λόγω φραγής αρτηρίας), αρρυθμία (αλλαγή του φυσιολογικού ρυθμού). Οι πιο επιβαρυντικοί παράγοντες είναι: το κάπνισμα (ενεργητικό και παθητικό), η ατμοσφαιρική ρύπανση, η παχυσαρκία, το στρες, οι χρόνιες παθήσεις (υπέρταση, διαβήτης).

Μέσω της διατροφής μπορούμε να λαμβάνουμε κάποια θρεπτικά στοιχεία ευεργετικά για την καρδιά, τα οποία συμβάλλουν:

  • Στη βελτίωση της κυκλοφορίας
  • Στη μείωση της χοληστερίνης
  • Στην ενίσχυση της ελαστικότητας των αρτηριών-αγγείων
  • Στην αποτροπή της δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας
  • Στη μείωση των τριγλυκεριδίων
  • Στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών, της οξείδωσης και κατ' επέκταση του γήρατος
  • Στη μείωση της ομοκυστεΐνης

Τα θρεπτικά αυτά στοιχεία εντάσσονται στις εξής κατηγορίες:

  1. Βιταμίνες του Συμπλέγματος Β: Συμβάλλουν στον υγιή μεταβολισμό των λιπιδίων και τις τιμές ομοκυστεΐνης.
  2. Αντιοξειδωτικά (π.χ. βιοφλαβονοειδή, πολυφαινόλες, βιταμίνες C, E, συνένζυμο Q10): Προστατεύουν από αλλοιώσεις, ενισχύουν την ελαστικότητα των αιμοφόρων αγγείων και κυρίως καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες που προσβάλλουν τα υγιή κύτταρα (οξειδωτικό stress) και τα διατηρούν νεανικά.
  3. Υπερτροφές (π.χ. σκόρδο, κόκκινο κρασί): Παραδοσιακά βοηθούν το κυκλοφορικό, ρυθμίζοντας την πίεση.
  4. Ωμέγα-3 λιπαρά: Ακόρεστα "καλά" λιπαρά οξέα, τα οποία επεμβαίνουν στο μεταβολισμό των λιπιδίων, μειώνοντας τα επίπεδα τριγλυκεριδίων και χοληστερίνης, προς αποφυγή δημιουργίας αθηρωματικών πλακών.

Με αυτά τα όπλα, μπορούμε να καταπολεμήσουμε την πρώτη αιτία θανάτου στο δυτικό κόσμο και να κάνουμε την καρδιά μας να χτυπά μόνο για εμάς και αυτούς που αγαπάμε!

 

Ι. Παπαγεωργίου, Φαρμακοποιός