Άρθρα από φαρμακοποιούς του δικτύου μας

Επιστροφή στα άρθρααπό φαρμακοποιούς του δικτύου μαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Προβιοτικά: Στην Υγειά Μας!

«Υπέρ της ζωής»

Το λέει και η ετυµολογία της λέξης «probiotics», η οποία προέρχεται από τη λατινογενή πρόθεση «προ» (υπέρ) και το ελληνικό επίθετο «βιοτικός» (βίος = ζωή). Τι είναι όµως αυτό που κάνει αυτά τα καλά µικρόβια υποστηρικτικά της ζωής; Η δράση τους στο ανθρώπινο έντερο, το οποίο θεωρείται ο «δεύτερος εγκέφαλος» του ανθρώπου και είναι άµεσα συνυφασµένο µε τη γενικότερη υγεία όλου του οργανισµού, είναι ιδιαίτερα σηµαντική. Σύµφωνα µε τον ορισµό που θεσπίστηκε από την Παγκόσµια Οργάνωση Υγείας, τα προβιοτικά είναι βακτήρια-ζωντανοί οργανισµοί που, όταν χορηγηθούν σε επαρκείς ποσότητες, παρέχουν πλεονεκτήµατα υγείας στον άνθρωπο.

Τι γίνεται όταν µερικά εκατοµµύρια προβιοτικά περάσουν στον γατρεντερικό σωλήνα; Καταρχήν, επιβιώνουν, καθώς δεν επηρεάζονται από το όξινο περιβάλλον του στοµάχου, παράγουν αντιµικροβιακές ουσίες και ανταγωνίζονται µε τους παθογόνους µικροοργανισµούς στη γαστρεντερική οδό, αποτρέποντας έτσι την ανάπτυξη παθογόνων βακτηρίων και την εγκατάσταση βλαβερών µικροοργανισµών.

Μικρόβια για µεγάλο βίο

Σύµφωνα µε τις µέχρι τώρα ενδείξεις, τα προβιοτικά είναι σηµαντικά για την πρόληψη αλλά και για την αντιµετώπιση παθολογικών καταστάσεων, όπως:

  • ∆ιαρροιών που προκαλούνται από αντιβιώσεις και άλλα φάρµακα - κυρίως στα παιδιά.
  • Σύνδροµου ευερέθιστου εντέρου.
  • Έλκους στοµάχου.
  • Φλεγµονωδών νόσων του εντέρου (νόσος του Crohn).
  • ∆υσκοιλιότητας.
  • ∆ερµατικού εκζέµατος.
  • ∆υσανεξίας στη λακτόζη.
  • Γυναικολογικών προβληµάτων, όπως µυκητιάσεις, κολπίτιδες, τραχηλίτιδες και κυστίτιδα.
  • Αγχωδών διαταραχών και κατάθλιψης.

Επίσης, συµβάλλουν στην:

  • Πρόληψη καρκίνου του εντέρου.
  • Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήµατος. Μερικά προβιοτικά έχουν συσχετιστεί µε τη ρύθµιση του βάρους, καθώς εµποδίζουν τη δράση της παγκρεατικής λιπάσης και αποκαθιστούν τη χλωρίδα του εντέρου, η οποία φαίνεται να παίζει ρόλο στην εκδήλωση της παχυσαρκίας.

Καλώς τα καλά µικρόβια!

Τα προβιοτικά βρίσκονται σε ορισµένα γαλακτοκοµικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύµωση, όπως το παραδοσιακό πρόβιο γιαούρτι µε πέτσα και το κεφίρ. Σήµερα, για λόγους ασφαλείας, τα περισσότερα γιαούρτια παστεριώνονται, διαδικασία που τελικά σκοτώνει όλα αυτά τα βακτήρια. Στην αγορά πάντως κυκλοφορούν παστεριωµένα γαλακτοκοµικά εµπλουτισµένα µε προβιοτικά. Άλλη πλούσια πηγή προβιοτικών είναι τα ειδικά συµπληρώµατα διατροφής, τα οποία απελευθερώνονται απευθείας στο έντερο και έχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις προ- βιοτικών, αλλά και µια ποικιλία διαφορετικών προβιοτικών που εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες.

Είδη προβιοτικών και ενδείξεις

Lactobacillus plant arum: για µετεωρισµό του παχέος έντερου (αέρια).

Lactobacillus casei: για εντερικές µολύνσεις, νόσο του Crohn, ενίσχυση ανοσοποιητικού και αλλεργική ρινίτιδα.

Lactobacillus bifidus: για παρενέργειες αντιβιοτικών (διάρροιες) και σύνδροµο ευερέθιστου εντέρου.

Lactobacillus acidophilus: για κολικούς και διάρροιες των βρεφών.

Lactobacillus bulgarius: για δυσκοιλιότητα και διάρροια.

Bacillus longum: για την αποµάκρυνση νιτρωδών, τα οποία ενοχοποιούνται για καρκινογένεση.

Προσοχή!

Οι επιστήµονες θεωρούν ότι η υπερκατανάλωση προβιοτικών δεν αποτελεί προϋπόθεση για να είναι κάποιος υγιής. Συστήνουν τη χρήση τους µε σύνεση, ενώ για ασθενείς µε χρόνια νοσήµατα, η οδηγία είναι σαφής για όλα τα διατροφικά συµπληρώµατα: «Συµβουλευτείτε τον γιατρό σας!».

 

 

Για τα ωφέλιµα προβιοτικά γράφουν οι Ιωάννα Αδρακτά και Αποστολία Βαενά, φαρµακοποιοί του ∆ικτύου Pharma PLUS.