Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Σεπτέµβρης, καιρός για σχολείο

Το καλοκαίρι µας ξελόγιασε όλους, µικρούς και µεγάλους. Ευτυχώς που υπάρχει ο Σεπτέµβριος, ο µήνας που µας προσγειώνει στα µαλακά, προσαρµόζοντάς µας σταδιακά στις απαιτήσεις του χειµώνα. Για τους µαθητές, ο Σεπτέµβριος «µυρίζει» σχολείο. Από το πρώτο κιόλας χτύπηµα του κουδουνιού, τα παιδιά προσπαθούν να βουτήξουν στα βαθιά, ενώ στο µυαλό τους φυλούν ακόµη τις θαλασσινές βουτιές. Πώς θα προσαρµοστούν στο φθινοπωρινό κλίµα;

∆ιαβάζοντας

Όχι βέβαια τα µαθήµατα του σχολείου, αλλά εξωσχολικά λογοτεχνικά βιβλία. Στόχος δεν είναι να προετοιµαστεί το παιδί για τα µαθήµατα της τάξης στην οποία θα φοιτήσει, όπως εσφαλµένα πιστεύουν ορισµένοι γονείς και αναγκάζουν τα παιδιά τους επιστρέφοντας από τις διακοπές να ξεσκονίσουν τα βιβλία της επόµενης χρονιάς, αλλά να µπορέσει να συγκεντρωθεί και πάλι στην ανάγνωση και την κατανόηση κειµένων. Ο καλύτερος τρόπος να επιλέξετε βιβλία είναι να επισκεφτείτε µαζί ένα µεγάλο βιβλιοπωλείο, µε εξειδικευµένο προσωπικό, που θα βοηθήσει το παιδί να επιλέξει ανάµεσα σε πολλούς τίτλους και συγγραφείς. Του αρέσουν οι περιπέτειες; Τα αστυνοµικά µυθιστορήµατα; Τα ιστορικά διηγήµατα; Όλα χωρούν στη βιβλιοθήκη του, αρκεί να τα επιλέξει το ίδιο. Μη σπεύσετε να το επηρεάσετε. Και µόνο η διαδικασία, η βόλτα δηλαδή στους διαδρόµους του βιβλιοπωλείου, και η επιλογή µιας έκδοσης είναι η αρχή της συγκέντρωσης.

Πηγαίνοντας νωρίς για ύπνο

Το καλοκαίρι οι αυστηροί κανόνες καταργούνται µαζί µε τη χειµωνιάτικη ρουτίνα. Το παιδί δεν πηγαίνει στο κρεβάτι του στις εννέα το βράδυ, ούτε ξυπνά στις επτά το πρωί. Συχνά µάλιστα, ειδικά τις ηµέρες των διακοπών, ακολουθεί κατά πόδας το «µη πρόγραµµα» των γονιών του, δηλαδή ξενυχτά. Ο οργανισµός του δεν µπορεί από τη µία ηµέρα στην άλλη να προσαρµοστεί, φυσικά δεν νυστάζει νωρίς. Αυτό που µπορείτε να κάνετε είναι να επαναφέρετε σταδιακά το βιολογικό του ρολόι σε φθινοπωρινούς ρυθµούς. Χρειάζεστε περίπου µία εβδοµάδα για να οδηγήσετε το παιδί νωρίς στο κρεβάτι του. Το δώδεκα θα γίνει έντεκα, δέκα, εννιά… Ανάλογα µε την ηλικία, από τις οκτώ για τα νήπια και τους µαθητές της πρώτης τάξης έως τις δέκα ή δέκα και µισή για τους εφήβους, ο ύπνος θα θρέψει τα παιδιά και θα τα στείλει µε ξεκούραστο σώµα και µυαλό στο σχολείο.

Αφαιρώντας tablets και smartphones από το καθηµερινό πρόγραµµα

Η µάχη του γονιού µε τις κάθε είδους οθόνες είναι εξ ορισµού χαµένη. Τα παιδιά ζητούν όλο και περισσότερο να παίξουν µε το tablet, το laptop ή το τελευταίας τεχνολογίας κινητό της µαµάς, ενώ οι γονείς επιδιώκουν διάφορες συµφωνίες που, σε ελάχιστα σηµεία, τηρούνται. Οι περισσότεροι ενήλικες πέρασαν το καλοκαίρι οριοθετώντας και –συνήθως– χάνοντας από τους ανηλίκους. Όταν όµως φτάνει ο Σεπτέµβριος, τα αστεία τελειώνουν, και το «όχι» πρέπει να σηµαίνει «όχι». Συµφωνήστε µε τα παιδιά σας τις ώρες και τις ηµέρες που θα αφιερώνουν µπροστά στην οθόνη και δώστε τους κίνητρα και αντικίνητρα. Αν επιτρέψετε η χρήση της τεχνολογίας να εξελιχθεί σε κατάχρηση, o εθισµός είναι πολύ κοντά. Εκµεταλλευτείτε την επιστροφή στο σχολείο και δώστε τους εναλλακτικές διασκέδασης: µια καλή ταινία στον κινηµατογράφο, ένα κάλεσµα των φίλων στο σπίτι για να πουν τα νέα των διακοπών, ένας αγώνας µπάσκετ…, όλα µπορούν να τραβήξουν την προσοχή του παιδιού από τις οθόνες.

Καταστρώνοντας το πρόγραµµα της νέας χρονιάς

Πάρτε χαρτί και µολύβι ή, αν προτιµάτε, ανοίξτε ένα έγγραφο excel, προκειµένου να φτιάξετε παρέα µε το παιδί σας το πρόγραµµα της νέας ακαδηµαϊκής χρονιάς: Ποιες δραστηριότητες θα κρατήσει; Τι βαρέθηκε και θέλει να σταµατήσει; Αυτή η διαδικασία θα σας βάλει όλους στο νόηµα: το καλοκαίρι τελείωσε και το φθινόπωρο µπαίνει µε Γαλλικό Ινστιτούτο ή Βρετανικό Συµβούλιο, κλασικό χορό ή πολεµικές τέχνες, βόλεϊ ή µπάσκετ, κολύµβηση ή ξιφασκία. Καθώς θα κλείνετε τις ηµέρες και τις ώρες επί χάρτου ή στον υπολογιστή σας, ο Αύγουστος και τα µελτέµια του θα ξεγλιστρούν µακριά...