Άρθρα από φαρμακοποιούς του δικτύου μας

Επιστροφή στα άρθρααπό φαρμακοποιούς του δικτύου μαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Συμπληρώματα διατροφής: Αλήθειες και μύθοι

Υπάρχουν πολλές απόψεις για τα συμπληρώματα διατροφής. Ίσως είναι το μοναδικό σημείο του φαρμακείου με τόσο διαφορετικές απόψεις να επικρατούν. Τι ισχύει όμως πραγματικά για τα συμπληρώματα διατροφής; Ας εξετάσουμε μερικούς μύθους που υπάρχουν και ας δούμε, στην πορεία, κατά πόσο τελικά ισχύουν ή όχι:

1. Μύθος: Η λήψη πολυβιταμίνης αντικαθιστά τη σωστή και ισορροπημένη διατροφή.

Αλήθεια: Η λήψη πολυβιταμινών και γενικά συμπληρωμάτων διατροφής έχει σαν σκοπό να συμπληρώσει τη διατροφή μας. Υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι η λήψη ενός πολυβιταμινούχου σκευάσματος σε καθημερινή βάση έχει πολλά οφέλη για την υγεία. Αυτό, ωστόσο, δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση την αξία και τα οφέλη μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής για τον οργανισμό μας. Όπως θα έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, «συν Αθηνά και χείρα κίνει», που θα πει ότι η σωστή διατροφή μαζί με κάποιο συμπλήρωμα διατροφής, π.χ. μια πολυβιταμίνη, αποτελεί έναν ιδανικό συνδυασμό για τις ανάγκες του οργανισμού μας. Εξ ου και η λέξη συμπλήρωμα.

2. Μύθος: Τρέφομαι σωστά, άρα δεν χρειάζομαι συμπληρώματα διατροφής.

Αλήθεια: Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η σωστή διατροφή έχει ιδιαίτερη σημασία. Υπάρχουν ωστόσο πολλές ομάδες ανθρώπων που επωφελούνται σημαντικά και ουσιαστικά από τη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής, ακόμα και ακολουθώντας ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο. Για παράδειγμα: λήψη φολικού οξέος στην εγκυμοσύνη, λήψη βιταμίνης B12 από κάποιον που δεν τρώει κρέας (vegetarian, vegan), λήψη ασβεστίου και βιταμίνης D σε περίπτωση οστεοπενίας και πολλές άλλες.

3. Μύθος: Τα συμπληρώματα διατροφής είναι φυσικά, οπότε δεν υπάρχουν περιορισμοί στη λήψη τους.

Αλήθεια: Τα συμπληρώματα διατροφής δεν πρέπει να λαμβάνονται αλόγιστα. Πρέπει να λαμβάνονται κατόπιν συνεννόησης με τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό σας, και να ακολουθείται η δοσολογία και η συχνότητα που εκείνος θα σας υποδείξει. Ο λόγος είναι ότι μπορεί να προκληθεί υπερδοσολογία όπως ακριβώς και με ένα φάρμακο. Επίσης, υπάρχουν συμπληρώματα τα οποία αλληλοεπιδρούν με διάφορες φαρμακευτικές αγωγές. Ακόμη κι αν ένα προϊόν είναι φυσικό, δεν καθίσταται αυτόματα και αβλαβές. Ωστόσο, πρέπει να παραδεχτούμε ότι τα συμπληρώματα διατροφής αποτελούν ένα πολύ δυνατό όπλο για την υγεία μας, εφόσον με τη βοήθεια του γιατρού ή του φαρμαοποιού μας έχουμε διαλέξει τα κατάλληλα για εμάς και τις ανάγκες μας.

4. Μύθος: Όποιος λαμβάνει συμπληρώματα διατροφής δεν θα νοσήσει από την Covid-19.

Αλήθεια: Τα συμπληρώματα διατροφής κατά τη διάρκεια της πανδημίας γνώρισαν τεράστια ανάπτυξη και απέκτησαν πολλούς «νέους φίλους». Καθόλου άδικα δεν συνέβη αυτό, καθώς βρέθηκε ότι η βιταμίνη C, η βιταμίνη D αλλά και ο ψευδάργυρος, συγκεκριμένα, ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα και μειώνουν αρκετά τα συμπτώματα και τη διάρκεια λοίμωξης με Covid. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω, παρ’ όλο που αποτελούν μια δυνατή ασπίδα υψηλής σημασίας για την ενδυνάμωση και την προστασία του οργανισμού μας, δεν μπορούν να εγγυηθούν ότι δεν θα νοσήσουμε από τη μεταδοτική αυτή ασθένεια.

5. Μύθος: Τα συμπληρώματα διατροφής σε αναβράζουσα μορφή έχουν καλύτερη απορρόφηση από τα άλλα.

Αλήθεια: Τα συμπληρώματα διατροφής σε αναβράζουσα μορφή ή σε μορφή υγρού (σταγόνες, σπρέι) απορροφώνται πράγματι πιο γρήγορα. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι καλύτερα. Υπάρχουν συμπληρώματα που για να έχουν σωστή δράση πρέπει να απορροφηθούν, για παράδειγμα, από το έντερο ή άλλα τα οποία χρειάζονται σταδιακή αποδέσμευση κατά τη διάρκεια της ημέρας.

6. Μύθος: Δεν πρέπει να γίνεται μακροχρόνια λήψη συμπληρωμάτων διατροφής.

Αλήθεια: Ακόμα ένας μύθος, ο οποίος ωστόσο αφορά συγκεκριμένα και περιορισμένα συμπληρώματα διατροφής. Υπάρχουν πράγματι κάποια συμπληρώματα τα οποία δεν πρέπει να λαμβάνουμε για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Υπάρχουν όμως και άλλα τα οποία έχει αποδειχθεί ότι μπορούμε να λαμβάνουμε για μεγάλα χρονικά διαστήματα ή ακόμα και διά βίου, όπως για παράδειγμα είναι τα προβιοτικά. Συμπερασματικά, λοιπόν, ο γιατρός και ο φαρμακοποιός πρέπει να είναι ενήμεροι και να ακολουθούμε τη συμβουλή τους και την οδηγία τους για τα συμπληρώματα και για το χρονικό διάστημα που τα λαμβάνουμε, ώστε να μην έχουμε ανεπιθύμητα ή βλαβερά αποτελέσματα στην υγεία μας.

7. Μύθος: Όλα τα συμπληρώματα διατροφής πρέπει να λαμβάνονται με άδειο στομάχι.

Αλήθεια: Τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να ληφθούν ανεξάρτητα από τη λήψη φαγητού. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις. Τα προβιοτικά, για παράδειγμα, καλό είναι να λαμβάνονται με άδειο στομάχι. Από την άλλη, οι βιταμίνες A, D, E και Κ θέλουν λήψη μετά από φαγητό, γιατί είναι λιποδιαλυτές. Τέλος, τα συμπληρώματα για την απώλεια βάρους, θέλουν λήψη μετά από φαγητό, γιατί δεσμεύουν τα λίπη ή τους υδατάνθρακες από το φαγητό.

 

Συνοψίζοντας, υπάρχουν πάρα πολλές θεωρίες σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής, αλλά και πολλά κοινά ερωτήματα που απασχολούν τον κόσμο, όπως: «Ποιο συμπλήρωμα διατροφής μπορεί να με βοηθήσει; Για πόσο καιρό πρέπει να το πάρω; Έχει παρενέργειες; Χρειάζεται να γνωρίζω κάτι άλλο για τη λήψη του»; Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι πως μόνο μετά από συνεννόηση με τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό μας μπορούμε να γνωρίζουμε ποιο συμπλήρωμα διατροφής μάς ταιριάζει και μπορεί να βοηθήσει σε οποιοδήποτε θέμα αντιμετωπίζουμε. Εξαίρεση σε αυτό αποτελούν κάποια –ας τα ονομάσουμε απλά συμπληρώματα διατροφής– που ο καθένας μπορεί να πάρει. Η βιταμίνη C, μια απλή πολυβιταμίνη, ή τα προβιοτικά είναι κάποια από τα συμπληρώματα διατροφής που μπορεί κάποιος να λάβει άφοβα. Πρέπει ωστόσο να αναφέρουμε ότι ακόμη και αυτά μπορούν να παρουσιάσουν εξαιρέσεις ως προς τη λήψη τους σε ορισμένες πολύ ιδιαίτερες παθολογικές καταστάσεις.

Εν κατακλείδι, μια συζήτηση με τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό μας, σε κάθε περίπτωση, μόνο ωφέλιμη –αν όχι απαραίτητη– μπορεί να είναι για εμάς και την υγεία μας.

 

Από τον Σταμέλο Πολυτάρχου, Φαρμακοποιό, μέλος του Δικτύου Pharma PLUS.