Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου

Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, γνωστό στις προηγούμενες γενιές και ως «Σπαστική Κολίτιδα», αφορά ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό νέων συνήθως ατόμων και στην πλειοψηφία τους γυναίκες – η αναλογία αντρών-γυναικών που εμφανίζουν ΣΕΕ είναι 1:2. Στην «υπεροχή» αυτή των γυναικών φαίνεται ότι σημαντικό ρόλο έχει ο έμμηνος κύκλος. Ακόμη και γυναίκες που δεν εμφανίζουν τα τυπικά συμπτώματα του συνδρόμου παραπονιούνται συχνά για φουσκώματα ή ναυτία τις παραμονές ή την πρώτη ημέρα της περιόδου. Η προγεστερόνη είναι η ορμόνη που πυροδοτεί τα συμπτώματα, καθώς αυξάνεται κατά την έμμηνο ρύση, ενώ τα επίπεδα των οιστρογόνων μειώνονται.

Το άγχος και το χρόνιο στρες, ορισμένες διατροφικές συνήθειες, καθώς και η ιδιοσυγκρασία του ατόμου, είναι μερικά από τα αίτια για συμπτώματα όπως φουσκώματα και μετεωρισμός, αέρια, πόνος στο στομάχι ή χαμηλά στην κοιλιά, διάρροια ή δυσκοιλιότητα, και σπανιότερα ναυτία, πόνος στη μέση, αίσθημα κορεσμού και φουσκώματος, ακόμη και με μικρή ποσότητα τροφής. Το ΣΕΕ δεν θεραπεύεται, αλλά ο γιατρός σας μπορεί να σας προτείνει συμπληρώματα διατροφής ή να σας συνταγογραφήσει φάρμακα, ανάλογα με τη βαρύτητα της συμπτωματολογίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, εκτός από σπασμολυτικά προϊόντα, χορηγούνται χαμηλές δόσεις αντικαταθλιπτικών ή αγχολυτικών σκευασμάτων, ή ακόμη και αντιβιοτικών.

Ο Δεκάλογος που βοηθά

1. Λιγότερο στρες: Η διαχείριση του στρες με τη γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία, ή άλλες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις, μπορεί να μειώσει όχι μόνο το αίσθημα άγχους, αλλά και τα επίπεδα της κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες.

2. Κατανάλωση τουλάχιστον 8 ποτηριών νερού καθημερινά.

3. Αποφυγή των οσπρίων και, σε περίπτωση διάρροιας, μείωση των φυτικών ινών. Αρωγός σας θα είναι η τήρηση ημερολογίου, στο οποίο θα καταγράφετε τι τρώτε κάθε μέρα, ώστε να εντοπίζετε ποια τροφή σάς ενοχλεί.

4. Καλό μάσημα της τροφής: Μασώντας γρήγορα, καταπίνετε αέρα, ο οποίος εγκλωβίζεται στο έντερο και προκαλεί φούσκωμα και μετεωρισμό.

5. Η άσκηση είναι φυσικό αντικαταθλιπτικό και αγχολυτικό εργαλείο, αλλά και ένας τρόπος να κινηθεί το έντερο.

6. Η κατανάλωση βοτάνων, όπως της μέντας και του συγγενούς της δυόσμου, φαίνεται πως βοηθά στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

7. Αποχή από καφεΐνη, νικοτίνη και αλκοόλ.

8. Διαλογισμός: O πιο ασφαλής τρόπος χαλάρωσης ηρεμεί και το πιο ευερέθιστο έντερο.

9. Ο επαρκής και καλός ύπνος είναι το απόλυτο και φυσικό αγχολυτικό. Επιπλέον, μετά από έναν ξεκούραστο ύπνο, δεν θα χρειαστείτε δύο φλιτζάνια καφέ για να ξυπνήσετε.

10. Τα κατάλληλα συμπληρώματα διατροφής: Με τη συμβουλή του φαρμακοποιού ή τις οδηγίες του γιατρού σας, επιλέξτε κάποιο σκεύασμα με προβιοτικά ή και πρεβιοτικά, τα οποία βοηθούν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Αντίθετα, συμπληρώματα που περιέχουν σίδηρο μπορεί να επιδεινώσουν τη δυσκοιλιότητα.

Προσοχή!

Το ΣΕΕ πρέπει να διαγνωστεί από ειδικό γαστρεντερολόγο, καθώς συμπτώματα όπως η διάρροια, η δυσκοιλιότητα και το φούσκωμα εμφανίζονται και σε φλεγμονώδεις νόσους του γαστρεντερικού συστήματος. Επίσης, αν έχετε ήδη διαγνωστεί με ΣΕΕ, αλλά τα συμπτώματά σας επιδεινώνονται ραγδαία, ή αν εμφανίσετε ακούσια απώλεια βάρους, σιδηροπενική αναιμία ή αίμα στα κόπρανα, ζητήστε άμεσα ιατρική συμβουλή.