Άρθρα από φαρμακοποιούς του δικτύου μας

Επιστροφή στα άρθρααπό φαρμακοποιούς του δικτύου μαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Συµπληρώµατα διατροφής: Ποιο µου ταιριάζει;

Στα ράφια των φαρµακείων φιλοξενούνται πολλές εταιρείες, πολλές διαφορετικές φόρµουλες συµπληρωµάτων διατροφής, και το µόνο σίγουρο είναι ότι η προσφορά υπερκαλύπτει τη ζήτηση. Πώς επιλέγω λοιπόν το καλύτερο συµπλήρωµα διατροφής για µένα;

∆ιαβάστε την ετικέτα

Αρχικά, αναζητήστε πειστήρια ασφάλειας και αξιοπιστίας. Πέρα από την εταιρεία, η οποία από µόνη της αποτελεί µια ένδειξη ποιότητας, βεβαιωθείτε ότι το προϊόν έχει παρασκευαστεί σε εγκαταστάσεις πιστοποιηµένες για τις καλές παραγωγικές διαδικασίες (GMPs). Η πιστοποίηση αυτή υποδηλώνει ότι, κατά την παραγωγική διαδικασία, ακολουθούνται οι ίδιες αυστηρές προδιαγραφές που ισχύουν και για την παραγωγή των φαρµακευτικών προϊόντων. ∆ώστε προσοχή ώστε η περιεκτικότητα του κάθε συστατικού να καλύπτει τη συνιστώµενη ηµερήσια δόση πρόσληψης. Επίσης, εάν η φόρµουλα που αναζητάτε περιέχει µεταλλικά στοιχεία, να έχετε στο µυαλό σας το εξής: τα µέταλλα στην ελεύθερη µορφή τους δεν απορροφώνται σε υψηλό ποσοστό. Για τον λόγο αυτό, οι παρασκευαστές δηµιουργούν φόρµουλες µε αµινοξέα ή άλλες ουσίες που ο οργανισµός µας απορροφά καλύτερα. Αυτές είναι γνωστές ως χηλικά µέταλλα και θα τις βρείτε µε ονόµατα όπως: χηλικό µαγνήσιο, κιτρικό ασβέστιο κ.λπ. Η ένδειξη ότι το προϊόν είναι απαλλαγµένο από τεχνητά χρώµατα, συντηρητικά και αρώµατα είναι βασικό στοιχείο. Τέλος, να θυµάστε ότι σε κάθε πρόγραµµα που κυκλοφορεί ως συµπλήρωµα διατροφής στη χώρα µας αναγράφεται ένας αριθµός γνωστοποίησης στον ΕΟΦ. Προσοχή σε όποιο προϊόν εµφανίζεται ως «εγκεκριµένο» από τον ΕΟΦ, καθώς τα συµπληρώµατα δεν υπόκεινται σε έγκριση, αξιολόγηση και αδειοδότηση!

Επιλέξτε ανάλογα µε την καθηµερινότητά σας

Οι γρήγοροι ρυθµοί ζωής και το άγχος της καθηµερινότητας έχουν ως αποτέλεσµα να µην τρεφόµαστε σωστά. Αν σε αυτό συνυπολογίσετε µια δραστηριότητα ή το γυµναστήριο, που µπορεί να εντάσσονται στην καθηµερινότητά σας, αντιλαµβάνεστε την επιτακτική ανάγκη για µια επιπλέον ενίσχυση του οργανισµού µε θρεπτικά συστατικά. Αν κάνετε µια χειρωνακτική εργασία ή αθλήστε, επιλέξτε συµπληρώµατα διατροφής µε τονωτικά συστατικά, που θα προµηθεύσουν τον οργανισµό σας µε την απαραίτητη ενέργεια «για να τα βγάλει πέρα». Καρνιτίνη, συνένζυµο Q10 και Ginseng είναι µερικά από τα «τονωτικά» συστατικά που πρέπει να αναζητάτε. Στην περίπτωση δε που αθλείστε συστηµατικά, δώστε µεγάλη σηµασία στην αποκατάσταση των µυών, αλλά και στην αναπλήρωση των υγρών που χάνετε κατά την άσκηση. Αναζητήτε πρωτεϊνικά συµπληρώµατα και συµπληρώµατα ηλεκτρολυτών µόνο από το ράφι του φαρµακείου, που αποτελεί εγγύηση για την ασφάλειά τους.

Ανήκετε σε κάποια ιδιαίτερη οµάδα;

Κάποιες οµάδες έχουν ανάγκη από ιδιαίτερα συµπληρώµατα.

Είστε έγκυος; Πρέπει να λαµβάνετε περίπου 400 mcg φυλλικού οξέος την ηµέρα. Τα σταθερά επίπεδα φυλλικού οξέος εξασφαλίζουν την καλή ανάπτυξη και υγεία του εµβρύου.

Ακολουθείτε κάποια υποθερµιδική δίαιτα; Χρειάζεστε µια πολυβιταµίνη! Μια διατροφή µε λιγότερες από 1.400 θερµίδες την ηµέρα πολλές φορές δεν καλύπτει τη συνιστώµενη ηµερήσια δόση πολλών βιταµινών και µετάλλων.

Είστε χορτοφάγος; ∆ώστε σηµασία στην Β12 και τον ψευδάργυρο – απαραίτητα στοιχεία για ένα υγιές αιµοποιητικό σύστηµα. Καθώς ανευρίσκονται κυρίως στα ζωικής προέλευσης τρόφιµα, µπορεί εύκολα να παρουσιαστεί έλλειψη σε όσους ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή.

Έχετε δυσανεξία στη λακτόζη; Αδυνατώντας να καταναλώσετε γαλακτοκοµικά προϊόντα, είναι πιθανόν να στερείστε το ασβέστιό τους. Αν πρέπει να προχωρήσετε στη λήψη του, προτιµήστε να το λάβετε µαζί µε βιταµίνη D, για καλύτερη απορρόφηση.

Υποφέρετε από «βαριά» έµµηνο ρύση; Ίσως χρειαστείτε, έστω για τις ηµέρες της περιόδου σας, ένα συµπλήρωµα σιδήρου.

∆εν τρώτε ψάρια και θαλασσινά; Σκεφτείτε τα ωµέγα λιπαρά. Τα ωµέγα-3, απαραίτητα για την καλή υγεία τόσο του καρδιαγγειακού συστήµατος όσο και του εγκεφάλου, δεν θα πρέπει να λείπουν από τη διατροφή σας.

Παίρνετε άλλα συµβατικά φάρµακα;

∆ώστε λίγο µεγαλύτερη προσοχή στις εξής αλληλεπιδράσεις:

  • Βιταµίνη Ε και ασπιρίνη: προκαλούν προσθετικό αντιθροµβωτικό αποτέλεσµα.
  • Νιασίνη και στατίνες (υπολιπιδαιµικά φάρµακα): αυξάνουν τον κίνδυνο µυοπάθειας και ραβδοµυόλυσης.
  • Ασβέστιο και τετρακυκλίνες (αντιβιοτικά): οδηγούν σε ελαττωµένη δραστικότητα του φαρµάκου και πιθανή αποτυχία του αντιβιοτικού.
  • Ασβέστιο και κορτιζόλη (αντιφλεγµονώδες): ελαττώνουν την απορρόφηση του ασβεστίου και µπορεί να επιδεινώσουν την οστεοπόρωση.
  • Ασβέστιο, σίδηρος ή µαγνήσιο και λεβοθυροξίνη (φάρµακο-ορµόνη για τον υποθυρεοειδισµό): οδηγούν σε µειωµένη δραστικότητα του φαρµάκου και αυξάνουν τον κίνδυνο υποθυρεοειδισµού.
  • Κάλιο και αντι-υπερτασικά φάρµακα: µπορεί να οδηγήσουν σε υπερκαλιαιµία.
  • Συµπληρώµατα αντιοξειδωτικών βιταµινών και µετάλλων (βιταµίνες C, Ε, β-καροτένιο και σελήνιο) και σιµβαστατίνη (υπολιπιδαιµική αγωγή): µπορεί να αναστείλουν την ευεργετική επίδραση του φαρµάκου στην «καλή» (HDL) χοληστερόλη ασθενών µε καρδιοπάθεια.
  • Βαλσαµόχορτο και αντικαταθλιπτικά: αυξάνουν υπερβολικά τη δόση της σεροτονίνης, µε αποτέλεσµα ευερεθιστότητα, ξηροστοµία και αϋπνία.
  • Ginkgo Biloba και αντιπηκτικά φάρµακα ή ασπιρίνη: µπορεί να προκαλέσουν υπερβολική αραίωση του αίµατος.
  • Βαλεριάνα και ηρεµιστικά (όπως το Valium, Xanax): µπορεί να προκαλέσουν αυξηµένη υπνηλία.

Το σώµα έχει άποψη

Τα συµπληρώµατα διατροφής µπορεί, σε κάποιες περιπτώσεις, να έχουν δυσάρεστες παρενέργειες. Ναυτία, πονοκέφαλοι, διαταραχές από το γαστρεντερικό, υπερδιέγερση, νευρικότητα και τρέµουλο είναι συµπτώµατα που δεν πρέπει να αγνοήσετε. Συµβουλευτείτε τον γιατρό ή τον φαρµακοποιό σας, οι οποίοι µπορούν να τροποποιήσουν τη δόση ή να σας συµβουλέψουν τη διακοπή του «ένοχου» συµπληρώµατος.