Άρθρα από φαρμακοποιούς του δικτύου μας

Επιστροφή στα άρθρααπό φαρμακοποιούς του δικτύου μαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Τροφή για σκέψη...

Μια γκουρµέ συνταγή µε σολοµό ή και µια παραδοσιακή µερίδα µε ψητές σαρδέλες βοηθούν στην επίλυση µιας µαθηµατικής εξίσωσης; «Σαφέστατα» απαντούν οι επιστήµονες που διερευνούν τη σχέση µεταξύ εγκεφαλικής δραστηριότητας και ω-3 λιπαρών οξέων. Πρόσφατη µελέτη του Πανεπιστηµίου της Οξφόρδης, η οποία έγινε σε δείγµα Βρετανών µαθητών ηλικίας 7-9 ετών και δηµοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Plus One», οδήγησε στη συσχέτιση µαθησιακών δυσκολιών και φτωχής σε ω-3 λιπαρά οξέα διατροφής.

Η µάθηση περνά από το στοµάχι

ΛΙΠΑΡΑ ΟΞΕΑ: Το εικοσιπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το εικοσιδυοεξαενοϊκό οξύ (DHA) είναι οι σπουδαιότεροι εκπρόσωποι των ω-3 λιπαρών οξέων, σύµφωνα µε τους επιστήµονες. Τα ω-3 βοηθούν στον σχηµατισµό και στη διατήρηση της µυελίνης, που προστατεύει τα νεύρα και τη µεταβίβαση του εγκεφαλικού σήµατος, και συµβάλλουν στη φυσιολογική λειτουργία της όρασης. Η κυριότερη πηγή EPA και DHA είναι τα λιπαρά ψάρια (σολοµός, σαρδέλα, τόνος, σκουµπρί κ.ά.), τα οποία θεωρούνται «υπερτροφή», καθώς, εκτός από τα άλλα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν, διακρίνονται και για τη µεγαλύτερη περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξέα. Σηµαντικός επίσης εκπρόσωπος της κατηγορίας των λιπαρών οξέων, µε ευεργετική δράση στην εγκεφαλική λειτουργία, είναι το α-λινολενικό (ALA), το οποίο περιέχεται σε τροφές όπως τα καρύδια, ο λιναρόσπορος, ο κολοκυθόσπορος κ.ά. Στην οµάδα αυτή πρέπει να γίνει αναφορά και στο έλαιο της µουρούνας, που είναι πλούσια πηγή σε ω-3, µε τη διαφορά ότι περιέχει επιπλέον βιταµίνη Α, η οποία έχει ηπατοτοξική δράση σε µεγάλη κατανάλωση.

ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΒΙΤΑΜΙΝΗΣ Β: Η βιταµίνη Β βοηθά στη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήµατος. Ειδικότερα, η Β5 φαίνεται να συµβάλλει στη συγκέντρωση, ενώ η έλλειψή της προκαλεί άγχος, κατάθλιψη καθώς και νοητικές διαταραχές. Πλούσιες πηγές σε βιταµίνη Β είναι το κρέας, τα αυγά, το ψάρι, τα γαλακτοκοµικά προϊόντα κ.ά.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ C: Λόγω της ισχυρής αντιοξειδωτικής της δράσης, συµβάλλει στην οµαλή κυκλοφορία του αίµατος και, συνεπώς, στην επαρκή οξυγόνωση του εγκεφάλου, καθώς και στην οχύρωση του ανοσοποιητικού συστήµατος! Πλούσιες πηγές της βιταµίνης C είναι: τα εσπεριδοειδή, το ακτινίδιο, το µπρόκολο, το σπανάκι, οι φράουλες, τα κεράσια κ.ά.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ Ε: Έχει αντιοξειδωτική δράση, όπως και η βιταµίνη C, και ενισχύει τη δράση ενός νευροδιαβιβαστή, της ακετυλοχολίνης, που σχετίζεται µε τη µνήµη και τη συγκέντρωση.

ΜΑΓΝΗΣΙΟ: Βοηθά στη χαλάρωση του νευρικού συστήµατος και παράλληλα συµβάλλει στην αυτοσυγκέντρωση και στην αντίσταση του οργανισµού στην κόπωση. Πλούσιες πηγές είναι: τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, η φύτρα σιταριού, το λινάρι, το σουσάµι, το ταχίνι, η βρώµη κ.ά.

∆ΗΜΗΤΡΙΑΚΑ ΟΛΙΚΗΣ ΑΛΕΣΗΣ: Τα τρόφιµα αυτά παρέχουν στον οργανισµό σύνθετους υδατάνθρακες, οι οποίοι κατά τη διαδικασία της πέψης διασπώνται σε απλούς υδατάνθρακες (σάκχαρα), που µε τη σειρά τους αποτελούν το «βασικό καύσιµο» του εγκεφάλου. Είναι απαραίτητο λοιπόν να καταναλώνουµε δηµητριακά ολικής άλεσης (ψωµί, κριτσίνια, δηµητριακά πρωινού, βρώµη κ.ά.). Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην καθηµερινή κατανάλωση γλυκών, όχι µόνο για την οδοντιατρική υγιεινή αλλά και για διαταραχές µεταβολικών νοσηµάτων, όπως είναι το σάκχαρο, η παχυσαρκία κ.ά.

ΠΡΩΤΕΪΝΕΣ: Χωρίζονται σε ζωικής (κρέας, πουλερικά, ψάρι, αυγά) και φυτικής προέλευσης (όσπρια, σόγια, κινόα, πλιγούρι, σιτάρι). Οι πρωτεΐνες, κατά την πέψη τους, διασπώνται σε αµινοξέα, τα οποία συµβάλλουν στην παραγωγή των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου (ντοπαµίνη, νορεπινεφρίνη κ.ά.).

Ω-3 λιπαρά οξέα για τους γονείς και τους παππούδες

Τα ω-3 είναι αναγκαία για την παραγωγή σεροτονίνης, ενός νευροδιαβιβαστή µε ηρεµιστική δράση. Ίσως γι’ αυτό οι ενήλικες που καταναλώνουν συχνά και σε αρκετά γεύµατα ω-3 λιπαρά οξέα αναφέρουν ότι νιώθουν πιο ήρεµοι και διαχειρίζονται καλύτερα το άγχος. Πολλοί ηλικιωµένοι, εκτός από την ανεβασµένη τους διάθεση, αναφέρουν βελτίωση στην όρασή τους, αλλά και στην πνευµατική τους λειτουργία (λύνουν τα Sudoku πιο γρήγορα και από τα εγγόνια τους!).

Συµπέρασµα

Η περίφηµη Μεσογειακή ∆ιατροφή, που εκθειάζεται τόσο στις µέρες µας, φαίνεται να είναι και σε αυτή την περίπτωση η βάση για ένα ισορροπηµένο εβδοµαδιαίο διαιτολόγιο, για γερά και έξυπνα παιδιά!

 

Από την Άννα Καψή, Φαρμακοποιό, μέλος του δικτύου Pharma PLUS στον Πειραιά.