Βιταμίνες – Συμπληρώματα Διατροφής

Επιστροφή στα άρθραΒιταμίνες – Συμπληρώματα ΔιατροφήςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε απαντά στη φύση με τη μορφή οκτώ χημικών ενώσεων: άλφα, βήτα, γάμμα και δέλτα τοκοφερόλες και άλφα, βήτα, γάμμα και δέλτα τοκοτριενόλες. Στις ετικέτες των συμπληρωμάτων, η βιταμίνη Ε αναφέρεται ως ισοδύναμο «d-άλφα τοκοφερόλη/τοκοτριενόλη». Η συνθετική μορφή της βιταμίνης Ε είναι η «dl-άλφα τοκοφερόλη» και είναι λιγότερο δραστική. Η βιταμίνη Ε μετράται σε mg ή i.u. (1mg = 1,49i.u.).

Δράση

Η βιταμίνη Ε είναι ένα πολύ σημαντικό αντιοξειδωτικό. Οι ιδιότητές της είναι ζωτικής σημασίας για τις μεμβράνες των κυττάρων των ιστών που έχουν υψηλή συγκέντρωση σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFAs), παραδείγματος χάριν του εγκεφάλου, του νευρικού συστήματος και των πνευμόνων.

Η βιταμίνη Ε βοηθά στην προστασία των PUFAs και άλλων λιπαρών ουσιών, όπως της χοληστερόλης, από την οξείδωση που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες (υψηλής δραστικότητας παραπροϊόντα του μεταβολισμού, που προέρχονται επίσης από περιβαλλοντικές πηγές).

Ως ένα αντιοξειδωτικό θρεπτικό συστατικό, η βιταμίνη Ε βοηθά στην αποτροπή της μετατροπής των νιτρωδών που περιέχονται στα καπνιστά και παστωμένα (αλατισμένα) τρόφιμα και στα τουρσιά σε νιτροζαμίνες (πιθανόν καρκινογόνες ουσίες) στο στομάχι. Ως αντιοξειδωτικό, η βιταμίνη Ε δρα σε στενή συνεργασία με τη βιταμίνη C.

Η βιταμίνη Ε έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση στο σώμα προστατεύοντας ειδικά τα λιπίδια των κυτταρικών μεμβρανών. Τα λιπίδια είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην οξείδωση από τις ελεύθερες ρίζες.

Λόγω της αντιοξειδωτικής της δράσης, η βιταμίνη Ε μπορεί επίσης να μειώσει την απαίτηση σε οξυγόνο των μυών και ως εκ τούτου να αυξήσει την ικανότητα σωματικής άσκησης. Επίσης, βοηθά στην επούλωση των πληγών και προστατεύει από αθηροσκλήρωση και θρόμβωση.

Η βιταμίνη Ε παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία του νευρικού συστήματος και βοηθά στην πρόληψη της εκφύλισης των νεύρων και των μυών.

Η βιταμίνη Ε μπορεί επίσης να παίξει σημαντικό ρόλο στη διέγερση της ανοσοποιητικής απόκρισης.

Έλλειψη

Η έλλειψη βιταμίνης Ε δεν οδηγεί βραχυπρόθεσμα σε κάποια συγκεκριμένη ασθένεια, αλλά η χρόνια έλλειψη θεωρείται ότι συμβάλλει στην εμφάνιση καρκίνου και καρδιοπαθειών. Στα παιδιά, η κακή απορρόφηση των λιπών μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βιταμίνης Ε, η οποία χαρακτηρίζεται από ανώμαλη ανάπτυξη των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Ωφέλεια λήψης συμπληρώματος βιταμίνης Ε

Η λήψη συμπληρωμάτων με βιταμίνη Ε συνιστάται σε άτομα που παρουσιάζουν κακή απορρόφηση των λιπών. Τα συμπληρώματα βιταμίνης Ε μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη των εξής προβλημάτων και παθολογικών καταστάσεων:

  • Καρδιακές παθολογικές καταστάσεις
  • Διαταραχές στο κυκλοφορικό
  • Ινοκυστική νόσος μαστού
  • Συσσώρευση αιμοπεταλίων (π.χ. σε γυναίκες με ευαισθησία στα αντισυλληπτικά)

Επίσης:

  • Η απαίτηση σε βιταμίνη Ε αυξάνεται όταν αυξάνει η λήψη πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (PUFAs).
  • Η επιπλέον ποσότητα βιταμίνης Ε ωφελεί τους καπνιστές. Οι βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες στους πνεύμονες αυξάνουν τις απαιτήσεις σε βιταμίνη Ε.

Η βιταμίνη Ε μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως διατροφική θεραπεία στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Προεμμηνορροϊκό σύνδρομο - PMS (ειδικότερα σε συνδυασμό με το έλαιο νυχτολούλουδου – Evening Primrose Oil)
  • Μετεγχειρητική επούλωση των πληγών
  • Κακή κυκλοφορία του αίματος, κιρσοί κτλ
  • Νόσος Αλτσχάιμερ

Στεφανιαία Νόσος
Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι τα συμπληρώματα με δόση 400-800i.u. βιταμίνης Ε μπορούν να μειώσουν τα μη θανατηφόρα καρδιακά επεισόδια αποτρέποντας την οξείδωση των λιπιδίων, μεταβάλλοντας έτσι το μέγεθος της στεφανιαίας αθηρωματικής πλάκας.
Νόσος του Πάρκινσον
Μελέτες προτείνουν ότι η λήψη υψηλών δόσεων βιταμίνης Ε μπορεί να επιβραδύνει την εξέλιξη της νόσου του Πάρκινσον και να μειώσει τη σοβαρότητα άλλων νευρολογικών διαταραχών.

Πηγές στα τρόφιμα

Τρόφιμα

(mg/100g)

Έλαιο από φύτρο σταριού

178

Έλαιο από Safflower 

97

Σπόροι ηλιοτροπίου, ωμοί

74

Ηλιέλαιο

73

Αμύγδαλα

37

Μαγιονέζα

19

Φύτρο σταριού

17

Μαργαρίνη, σκληρή

16

Φιστικοβούτυρο

9

Σογιέλαιο

8

Βούτυρο

3

Σπαράγγια 

2,7

Σπανάκι

2,7

Μπρόκολο

0,7

Μπανάνες

0,3

Φράουλες

0,3

 

Πηγή: www.douni.gr