Συμβουλές Υγείας

Επιστροφή στα άρθραΣυμβουλές ΥγείαςΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΜΑΣ PHARMA PLUS LINK

Ζώντας (φυσικά) µε την εµµηνόπαυση

Σε έναν κόσµο όπου βασιλεύουν η οµορφιά και η νεότητα, η γυναίκα που εισέρχεται στην κλιµακτήριο νιώθει συχνά αµήχανα. Με τις ορµόνες να ανεβοκατεβαίνουν και το θυµικό να κάνει κύκλους, δεν είναι εύκολο να πεις «αντίο» στην ωοθηκική λειτουργία, που σε κάνει επιθυµητή γυναίκα και µητέρα. Ή µήπως δεν είναι έτσι;

Συµπτώµατα

Η κλιµακτήριος είναι το τρένο που µας οδηγεί από την αναπαραγωγική ηλικία στην εµµηνόπαυση. ∆ιαρκεί συνήθως ένα µε δύο χρόνια –σπάνια φτάνει τα πέντε µε έξι– και είναι η αφετηρία µιας σειράς συµπτωµάτων που πηγαινοέρχονται:

  • Αλλαγές στην έµµηνο ρύση: Η ποσότητα και η συχνότητα αλλάζουν. Συνήθως στην αρχή της κλιµακτηρίου ο κύκλος µικραίνει και στη συνέχεια µεγαλώνει, όσο η γυναίκα πλησιάζει στην εµµηνόπαυση, οπότε και παύει.
  • Εξάψεις: «Μια κρυώνω, µια ζεσταίνοµαι», που λέει και το τραγούδι, περιγράφοντας τις εξάψεις και τις εφιδρώσεις, συµπτώµατα που ενίοτε συνεχίζονται και µετά την εµµηνόπαυση.
  • Απώλεια της λίµπιντο: Η ξηρότητα του κόλπου προκαλεί έλλειψη ερωτικής επιθυµίας ή το αντίστροφο; Η ξηρότητα πάντως του κόλπου επιφέρει πόνο κατά την ερωτική επαφή και προκαλεί κολπίτιδες – συνθήκες διόλου ερωτικές.
  • ∆ιαταραχές της ούρησης: Απώλεια ούρων και επιτακτική ούρηση.
  • Συµπτώµατα κατάθλιψης: Κόπωση, ευερεθιστότητα, δυσκολίες στον ύπνο, απάθεια, απώλεια ενδιαφέροντος, ξεσπάσµατα κλάµατος.
  • Συµπτώµατα προεµµηνορρυσιακού συνδρόµου (PMS): Κατακράτηση υγρών, ευαισθησία στους µαστούς, αυξηµένη όρεξη κ.ά.

Φυσικά «αντίδοτα»

Φασκόµηλο, µελισσόχορτο: Για τις εξάψεις και τους νυχτερινές εφιδρώσεις.

Γεράνι και βαλσαµόχορτο, βαλεριάνα και πασιφλόρα: Φυσικά αντικαταθλιπτικά και αγχολυτικά βότανα, απαραίτητα στο φυσικό φαρµακείο για την αντιµετώπιση των συµπτωµάτων της κλιµακτηρίου και της εµµηνόπαυσης.

Λυγαριά: Θεωρείται ιδανική για την εξισορρόπηση των ορµονών.

Άσκηση

Είναι ο καλύτερος φυσικός τρόπος για τη µείωση της έντασης των συµπτωµάτων, έχοντας µάλιστα σπουδαίο ρόλο στη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας, η οποία φθίνει καθώς φθίνουν τα οιστρογόνα που δρουν προστατευτικά για την καρδιά. Η ήπια άσκηση γυµνάζει το µυϊκό και το καρδιαγγειακό σύστηµα, αυξάνει την πυκνότητα των οστών και κυρίως βελτιώνει την ψυχική διάθεση, καθώς απελευθερώνει ενδορφίνες. Το περπάτηµα, η εκγύµναση των κοιλιακών, των γλουτιαίων και των ραχιαίων µε ασκήσεις ενδυνάµωσης, το πιλάτες και η γιόγκα εξισορροπούν νου και σώµα, και διατηρούν νέο τον οργανισµό.

Λίγο σεξ ακόµη

Για να δείτε καλύτερα αποτελέσµατα στη σεξουαλική σας ζωή, εφαρµόστε τις ασκήσεις Kegel, γυµνάζοντας τους «µυς του σεξ» για έναν περίπου µήνα και χρησιµοποιήστε χωρίς ταµπού ειδικά τζελ για την επώδυνη σεξουαλική επαφή. Εκτός από τα κλασικά λιπαντικά προϊόντα, αναζητήστε στο φαρµακείο εκείνα που είναι εµπλουτισµένα µε λυγαριά ή αλόη, black cohosh ή φυτοοιστρογόνα.

Εναλλακτικές θεραπείες

Ο βελονισµός αναγνωρίζεται από τον Παγκόσµιο Οργανισµό Υγείας ως ιατρική πρακτική που αντιµετωπίζει αποτελεσµατικά τα συµπτώµατα της εµµηνόπαυσης, χωρίς καµία παρενέργεια. Η οµοιοπαθητική βοηθά επίσης στη µείωση των συµπτωµάτων, όχι καταστέλλοντας αυτά καθαυτά, αλλά ενισχύοντας και εξισορροπώντας τον οργανισµό. Συχνό φάρµακο επιλογής είναι η Pulsatila, που ενδείκνυται για τις ψυχικές µεταπτώσεις, τις εξάψεις και τις αυξοµειώσεις της πίεσης του αίµατος. Συνιστάται για περιπτώσεις που µια γυναίκα έχει συχνά εξάψεις, οι οποίες πυροδοτούνται µε κάθε αφορµή (στενοχώρια, σύγχυση) και µπορεί να συνοδεύονται από έντονη εφίδρωση και αυξοµειώσεις της πίεσης.

Συµπληρώµατα που σε συµπληρώνουν

Βιταµίνες –D, Β6 και Ε–, στοιχεία όπως το ασβέστιο και το µαγνήσιο, καθώς και ω-3 λιπαρά οξέα: όλα τα στοιχεία που ανακουφίζουν από τα συµπτώµατα της κλιµακτηρίου και της εµµηνόπαυσης βρίσκονται στα ράφια των φαρµακείων. Εναλλακτικά, αναζητήστε το λάδι νυχτολούλουδου (evening primrose oil), πλούσια πηγή απαραίτητων ακόρεστων λιπαρών οξέων, όπως το γ-λινολεϊκό οξύ (GLA).

Μετά την κλιµακτήριο εποχή

  1. Φροντίστε να κοιµάστε αρκετά, αποφεύγοντας την καφεΐνη και τη νυχτερινή άσκηση που προκαλεί υπερδιέγερση.
  2. Ακολουθήστε ισορροπηµένη διατροφή, µε περισσότερα φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκοµικά και δηµητριακά ολικής αλέσεως και λιγότερα κορεσµένα λίπη και σάκχαρα. Τρώτε συχνά λιπαρά ψάρια που περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα.
  3. Το κάπνισµα ενοχοποιείται για την πρόκληση πρώιµης εµµηνόπαυσης και την αύξηση των εξάψεων.
  4. Προτιµήστε τα βαµβακερά εσώρουχα και ρούχα, για να αντιµετωπίζετε καλύτερα τις νυχτερινές εφιδρώσεις.

Ορµόνες; Όχι, ευχαριστώ!

Μελέτες δείχνουν ότι οι γυναίκες που έκαναν θεραπεία µε οιστρογόνα και προγεστερόνη για πάνω από 5 χρόνια είχαν περισσότερες πιθανότητες να εµφανίσουν καρκίνο του µαστού (της τάξεως των 4 επιπλέον γυναικών στις 1.000). Όσες έπαιρναν µόνο οιστρογόνα για 7,5 χρόνια δεν είχαν αυξηµένο κίνδυνο. Παράλληλα, φαίνεται να υπάρχει αύξηση εγκεφαλικών και εµφραγµάτων σε γυναίκες µεγάλης ηλικίας που έπαιρναν µεγάλες δόσεις ορµονών µετά την ηλικία των 60.